[Openstandaarden] Re: Re: Re: GSM: een vrije, open standaard?

Onegen onegen at softhome.net
Wed Mar 17 23:03:21 CET 2004

Mark Van den Borre wrote:

> Dan heb je reden om blij te zijn, want volgens de Europese
> Patentconventie is dat zo. En om ervoor te zorgen dat dat ook zo blijft
> wordt er op 14 april betoogd in Brussel.

Waar? Wanneer? Organisatie?

> Het nieuwe in de "uitvinding" moet in de hardware zitten, of je patent
> is onafdwingbaar.

Daar ben ik niet zo zeker van. Er is net een hele discussie aan de gang over
het "technisch karakter" dat een software-programma kan hebben.  'Technisch
karakter' is niet elektronen door circuits sturen. Daarover is ook
gedebateerd.

Volgens mij hebben rechters in het  verleden al patenten op software
aanvaard, omdat het een technisch karakter had.
Ik dacht in een zaak over software die memory beter beheert, dat was
blijkbaar technisch genoeg.

Wat ik zeker weet is dat er dikke boeken bestaan die patenten op software
bediscussiëren, dat zegt al veel.

De EU heeft een website over dit onderwerp.
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/indprop/comp/

> ...maar het patent is niet afdwingbaar. En hopelijk blijft dat zo.

> Het moét in die rechtszaak zelfs ongeldig verklaard worden als het om
> een softwarepatent gaat. Een rechter kand de wet niet zomaar naast zich
> neerleggen.

Klopt, maar de wet staat altijd open voor interpretatie.

Zelfs al zijn veel van die patenten ongeldig, het feit alleen dat je het
risico loopt om een proces aan je broek te krijgen schrikt af. Het kalf is
al verdronken.

Onegen

--
Disposable e-mail adres