[Openstandaarden] EU-landen eensgezind tegen Microsoft

Luc Stroobant luc at pub.telenet.be
Thu Mar 18 19:36:18 CET 2004

On Tue, 2004-03-16 at 13:59, Mattias Campe wrote:
> In de metro en in de standaard (1) lees ik dat "De vijftien lidstaten
> van de Europese Unie hebben gisteren unaniem hun steun toegezegd aan de
> strategie die de Europese Commissie volgt tegen softwaregigant Microsoft."
>
> En daarin hebben ze het oa. over:
> "Vooral de koppeling van de audiovisuele software Mediaplayer aan het
> besturingssysteem Windows wordt op de korrel genomen." (...en de
> bijhorende formaten...)
>
> Ik vraag me af waarom ook MSN Messenger niet op de korrel genomen wordt?

Persoonlijk snap ik het ook niet echt. Maar ik denk niet aan MSN.
Als je eens goed rondkijkt, dan is volgens mij dé monopolie-bevorderende
factor MS Office.

Tot voor kort was er geen noemenswaardige concurrentie voor MS Office en
nu die er wel begint te komen met OpenOffice, wordt het probleem nog
meer pijnlijk duidelijk. Doordat MS-Office documenten geen open
specificaties hebben, is het als organisatie die regelmatig moet
communiceren met MS Office gebruikers verdomd moeilijk om over te
stappen op een ander programma.
En zolang je MS-Office gebruikt, hang je vast aan Windows... (enkele
Apple gebruikers niet te na gesproken)

Voor mij mag MS zoveel software bundelen als ze willen, voor mijn part
leveren ze Windows met alles erop en eraan, browser, media player,
office, antivirus, ingebouwde vaatwasmachine etc.
Als de overheid Microsoft gewoon verplicht om de specificaties van hun
bestanden te publiceren, zal er ongetwijfeld echte concurrentie
ontstaan. Men zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen om bedrijven die meer
dan 80% van de markt in handen hebben hun formaten verplicht te laten
"openen". Veel gaat hen dat niet kosten, gewoon de specs publiceren.

De hele IT-wereld zou er enorm op kunnen vooruit gaan op deze manier.
Men leest antieke documenten van meer dan 1000 jaar oud, maar probeer
maar eens een bestandje van een tekstverwerker 10-15 jaar geleden te
openen...

Luc