[Openstandaarden] Re: Re: W3C Recommendations

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Thu Mar 18 22:50:16 CET 2004

On Thu, 18 Mar 2004, Onegen wrote:

[...]
> Een de facto standaard kan eigenlijk alles zijn:
> - Een gesloten specificatie: MS WORD
> - Een open specificatie: GIF
> - Een vrije specificatie: ?
> - Een open standaard: html
Inderdaad: "standaard" in deze context betekent alleen "veel gebruikt".

> Een de juro standaard:
> - Kan geen gesloten specificatie zijn, zou niet veel zin hebben.
> - Kan een open specificatie zijn: standaardenorganisaties nemen soms
> specificaties aan waar patenten op rusten.
Toch wel!

> 'Vrij van juridische beperkingen': mogen er geen patenten op bestaan, of
> volstaat het als er geen licenties geeist kunnen worden.  Bv. omdat de
> eigenaar dit heeft moeten beloven aan de standaardenorganisatie?

Ik vind 'vrij van juridische beperkingen' een ongelukkige naam, omdat
het woord "beperking" niet eenduidig te definieren valt! Zeker in het
domein van (vrije) software: de ene zal de GPL een "beperking" van
zijn vrijheid vinden, de ander juist een "bescherming"...

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480