[Openstandaarden] Een kritische blik op het (Vlaamse) ICT onderwijs
Mattias Campe
Mattias.NoSpamPlzz.Campe at UGent.be
Thu May 6 12:51:36 CEST 2004
Hallo,
Als taak voor het vak "Maatschappelijke en Wetenschapfilosofische
analyse van de vakinhouden" als onderdeel van mijn "Academische Initiële
LerarenOpleiding" in de Informatica aan de Universiteit Gent mochten we
een onderwerp kiezen en uitwerken (met betrekking tot het onderwijs en
ons vakgebied).
De titel van dit bericht zou moeten ontsluieren wat ik als onderwerp
gekozen heb, maar omdat die titel mss nogal weinig zegt kopieer ik ook
maar het voorwoord van de uitwerking van de taak:
<voorwoord>
Waar fysica en wiskunde sinds lang een vaste klant aan huis zijn,
meegegroeid met de evolutie in het onderwijs, daar is ICT een
nieuwkomer. Vandaar dat voor dit aspect van het onderwijs het pad
wellicht nog niet klaar en duidelijk uitgestippeld is. Toch wordt ook
ICT als een wetenschap beschouwd, een perfecte vergelijking is niet
mogelijk, maar toch zullen ervaringen in die "pure" wetenschappen
wellicht kunnen toegepast worden bij ICT. Terecht merkt Herman
Bruyninckx in zijn “De democratisering van de ICT” het volgende op:
<quote>
Zo veronderstelt men dat leerlingen stellingen kunnen bewijzen, dat ze
een vraagstuk kunnen oplossen, dat ze de opbouw van de levende en
levenloze materie begrijpen. Zelfs buiten de wetenschappen moeten ze een
kritische evaluatie aankunnen van teksten, waarvan sommigen zelfs “dode”
talen zoals Latijn bestuderen.
Als we echter de ICT-vakken bekijken, dan lijken die creatieve
inspanningen plots veel minder aanwezig. Nochtans is het in onze
maatschappij een heel belangrijke (bijna dagdagelijkse) vaardigheid
geworden: namelijk vlot gebruik kunnen maken van computers. Maar leert
een kritische blik niet dat dit verengd wordt tot het specifieke gebruik
van commerciële pakketten, dan nog bijna uitsluitend van één leverancier.
</quote>
De beleidsdoelstellingen van transfer, diversiteit, gelijkheid van
kansen en algemene vaardigheden lijken hier plotseling zoek. Bruyninckx
vult verder aan met:
<quote>Hoe de gebruikte software in elkaar steekt, wat het verschil
uitmaakt tuseen goede en slechte software, wat de algemene kenmerken
zijn van het eigenlijke probleem dat de software helpt oplossen, hoe men
zelf tot het schrijven van degelijke software kan komen, hoe de
producten van Microsoft de vergelijking kunnen doorstaan met
gelijkaardige producten van andere aanbieders,... dat alles laat men
zonder nadenken over aan de “specialisten”.
</quote>
Net zoals Bruyninckx ben ik de mening toegedaan dat een breuk te merken
is met de manier waarop fysica en wiskunde onderwezen worden. Tevens,
vanuit mijn persoonlijke ervaring, blijkt dat vele mooie doelstellingen
reeds op papier - zijnde beleidsnota's en leerplannen - aanwezig zijn,
maar dat de praktijk helaas niet zozeer strookt met die doelstellingen.
Zoals u als lezer zal merken gebruik ik snel Microsoft als vergelijking.
Ik wil echter benadrukken dat ik niet de mening ben toebedeeld dat
Microsoft zo snel mogelijk uit alle opleidingen moet geschrapt worden.
Ik ben wél van mening dat het ICT-onderwijs een heel schraal landschap
is, met onvoldoende diversiteit, die de doelstellingen onbeantwoord laat.
Het doorspekken van de opleiding met slechts één begrip zou reeds een
aanzet zijn tot een bloeiend ICT landschap: “Open Standaarden” (OS). Het
volgende deel geeft daar dan ook een inleiding op. Alhoewel we omringd
zijn door propriëtaire software biedt het gebruik van “Open Source
Software” (OSS) veelal een mooi alternatief, vaak hand in hand met Open
Standaarden.
Nadat ik deze begrippen geduid heb, bekijk ik enkele doelstellingen van
het onderwijs (zoals deze te vinden zijn in de beleidsnota's en/of in de
leerplannen) en controleer (vanuit mijn persoonlijk ervaring) in
hoeverre deze bereikt zijn.
In het laatste stuk ga ik in op het aspect “Hoe heet ICT” en hoe men ICT
zou kunnen aanpakken.
</voorwoord>
De volledige tekst (in pdf-formaat) kunt u vinden op
http://users.pandora.be/cobnet/teksten.html
Hopelijk kunt u de tekst gebruiken of interesseert u zich in deze materie.
De commentaar van de professor van het vak was alvast heel positief.
Toch zou ik willen van de gelegenheid gebruik maken om te vragen of
jullie nog toevallig opmerkingen, opbouwende kritiek,... hebben. Vonden
jullie het saai om te lezen, ben je halverwege afgehaakt, zijn er
stukken die je niet correct vindt, leg ik nuances verkeerd of helemaal
niet, zijn er zaken die volledig ontbreken, etc. etc... zo'n zaken
interesseren me dus :-)...
Ik zal helaas niet de tijd hebben om deze direct te verwerken, maar ik
kan het dan alvast plaatsen op de 2DO lijst. Het is een document dat
valt onder de FDL licentie, dus als je ongeduldig bent mag je
opmerkingen natuurlijk zelf aanpassen ;-).
Om het misschien wat overzichtelijk (dit bericht wordt gepost naar 4
"mediums") te houden stel ik voor om zo'n mogelijke opmerkingen te
posten op news://nl.onderwijs.open-source, wie weet ontstaat er een
informatieve discussie...
Met vriendelijke groet,
Mattias Campe
More information about the Openstandaarden
mailing list