[Openstandaarden] Re: DAVID (Digitale Archivering & Open standaarden)

Peter Strickx peter at strickx.com
Thu Sep 9 20:33:38 CEST 2004

Beste Onegen,

Bedankt voor deze info. Interessante link. Ik wil de deur niet openzetten
voor 'de facto' standaarden (wat in DAVID blijkbaar wel het geval is).
Archivering willen we in 2 stukken aanpakken:
    - er zeker van zijn dat informatie van de informatiedragers kan
gehaald worden
(ie. het archiveringsprogramma moet standaard zijn en liefst open-source)
    - er zeker van zijn dat deze informatie opnieuw kan gelezen worden

Het tweede is nuttiger maar veel moeilijker om op te leggen, vooral omdat er
geen 'open file format' bestaat (Postscript/PDF komen goed in de buurt voor
'uneditable' documenten maar wat doe je met Word/Framemaker etc...).
Alles omzetten naar SGML/XML is hier geen optie.
Wat er moet gebeuren met andere types van informatie (vb database) en
ongestructureerde informatie is voor mij helemaal niet duidelijk.

Met vriendelijke groeten,

Peter Strickx