[Openstandaarden] GSM DRM "open standaarden"

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Tue Apr 5 21:57:46 CEST 2005

Hallo,

http://www.zdnet.be/news.cfm?id=44567&mxp=88

  "Een open standaard die DRM voor mobiele content regelt, staat op de
  helling. GSM-fabrikanten vinden de voorgestelde standaard
  onpraktisch en te duur. De consument dreigt hiervan het slachtoffer
  te worden.

  De standaard voor een kopieerbeveiliging voor mobiele content wordt
  momenteel ontwikkeld door de Open Mobile Alliance. De technologie
  van de open standaard is gebaseerd op patenten van een kleine groep
  bedrijven die zich gegroepeerd hebben in de MPEG LA. Ondermeer Sony
  en Philips behoren tot de MPEG LA."

Een "open standaard" die gebaseerd is op patenten. Er is duidelijk nog
werk aan de winkel. Overigens krijg ik ook signalen binnen dat o.a. de
BSA sterk aan het lobbyen is om de open standaard-definitie van de
europese commissie sterk af te zwakken:

  ... talked about Open Standards definition and asked me to have a
  real big eye on what BSA is doing with Open Standard defintion of
  the CEC; he will send me the Open Letter from BSA to CEC fighting
  from RAND instead of RF patented standards; EICTA had also organised
  an interop day on 17th March were, as far as I know, nobody from
  FFII was attended. EICTA is also complaining to CEC for RAND and RF
  patented open standards. So we should be careful and react to those
  moves.

--
Met vriendelijke groeten,
Dieter