[Openstandaarden] Google Talk

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Thu Aug 25 10:22:13 CEST 2005

Gegroet,

Matthias Vandermaesen schreef:

>Verder vind ik Google Talk zo interessant omdat ze het gebruik van SSL
>afdwingen om messages te
>encoderen. Dat is juist heel erg mooi. MSN gebruikt SSL echter énkel voor
>het inloggen. Het versturen van messages via MSN gebeurt default in plain
>text.  Met Ethereal kan je perfect hele MSN gesprekken gaan volgen. Dat
>lijkt me niet mogelijk met
>Google Talk en Jabber. Ik vind dat op zich al een feature die het de moeite
>waard om überhaupt te switchen van MSN naar Jabber.

Let op. De SSL/TLS is enkel voor tussen de client en de server. Alle
verdere server-communicatie (server-to-server, transports naar andere
netwerken) zijn niet geëncrypteerd; maar daar zijn ondertussen ook al
oplossingen voor.

Voor de mensen die nog een paar gigabyte overhebben op hun
download-limiet voor het einde van de maand, er was enkele weken geleden
een "hacking" conferentie ("hacking" is de computer-programmeur
betekenis) in Nederland; genaamd "what the hack".

De voordrachten die daar toen gegeven hebben staan nu online. Eén
daarvan ging over jabber:
http://rehash.xs4all.nl/wth/rawtapes/wth_jabber/wth_jabber_128.mp4 (351
Mbyte groot).

Alle andere voordrachten kun je hier vinden:
http://rehash.xs4all.nl

Er staan wel een paar interessante in; ook over minder technische
onderwerpen (zoals "de addoptie van open source software", "de
creative-commons licentie" of "wikimedia in Afrikaanse talen") - om er
maar een paar te noemen.
In bepaalde mate sluiten die wel aan bij het onderwerp van deze "open
standaarden" ML.

>Matthias Vandermaesen.

Cheerio! Kr. Bonne.