[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Tijl Vercaemer Skender at vrijzijn.be
Mon Jan 3 15:47:48 CET 2005

Op maandag 03 januari 2005 15:33, schreef frank goossens:

> maar: is er eigenlijk een op open standaarden gebaseerde drm-oplossing die
> liefst ook een beetje marktaandeel heeft?

Dat systeem met het watermerk van vorig jaar (http://www.fruitytech.com/).  De
werking van het watermerk is niet open, maar de muziek is gewoon mp3 of zelfs
Ogg, wat het voor de consument veel "opener" maakt dan iTunes of Windows
Media.

Maar het is momenteel heel stil rond fruitytech.  Volgens mij vindt de
platenindustrie het niet veilig genoeg.  In de VS is er ooit een test geweest
met 3 gelijkaardige systemen en die zijn toen alle drie redelijk snel
gekraakt.

Een open DRM oplossing zou mooi zijn, maar ik vrees dat al die systemen
afhangen van security through obscurity.

Tijl
--
Tijl Vercaemer
email: Tijl at VrijZijn.be