[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Jan 3 16:49:48 CET 2005

On Mon, Jan 03, 2005 at 04:23:59PM +0100, Wouter Verhelst wrote:

> Inderdaad.
>
> Het hele idee van DRM is gewoon 'hier is wat muziek, en jij mag er
> alleen wat mee doen als ik ermee akkoord ga.

Wel tot hier spreken we over standaard Copyright en ik denk niet dat
we dat in twijfel trekken.

> Oh, en het kan zijn dat ik later de overeenkomst eenzijdig aanpas.'

Wel ... iedereen is (binnen bepaalde normen) vrij om contracten te
sluiten, dus ook dat soort clausules kan acceptabel zijn (bijv. mits
het betalen van een schadevergoeding of het terugbetalen van de
aankoopprijs ...).

> Da's een slecht idee voor iedereen, behalve voor de platenfirma's.

Het probleem is dat de technische maatregel in praktijk je rechten
noodzakelijkerwijze beperkt tot het gebruik van gesloten systemen
(omdat ze IMHO ook gewoon niet implementeerbaar is in een open wereld).

Het feit op zich dat Copyright enforced wordt op een manier die voor
de rest het legale toegelaten gebruik niet belemmert, wil ik niet in
twijfel trekken. Wij steunen ook op Copyright voor de bescherming van
de vrijheden in GPL ...

Peter