[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Jan 3 20:41:33 CET 2005

On Mon, Jan 03, 2005 at 05:17:38PM +0100, Wouter Verhelst wrote:

> Het cruciale deel in deze zin is 'op een manier die voor de rest het
> legale toegelaten gebruik niet belemmert'. Dat is niet het geval, bij
> geen enkele implementatie van DRM-technologie die ik gezien heb.
>
> Een scenario als
>
>       * Klant koopt liedje van de FooBars online.
>       * De manager van de FooBars merkt dat de on-line verkoop van
>         muziek een negatieve impact heeft op de verkoop van CD's van de
>         FooBars ??n op de verkoop van tickets voor hun concerten, en
>         beslist om de on-line verkoop aan banden te leggen
> [...]

Volledig akkoord :-)

Het probleem is volgens mij gewoon fundamenteel niet oplosbaar.

Ofwel heb je een technologie die copieren/archiveren/gebruiken op
een open manier van de "clear text" versie toelaat (en dan kun je
niet op een technologische manier belemmeren dat er ook illegale
copies gemaakt kunnen worden), ofwel heb je een gesloten systeem
en dan moet je leven met de beperkingen die "men" erop toepast
(en die zijn niet acceptabel in de praktijk ...).

Peter