[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Peter Dedecker Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Thu Jan 6 21:26:42 CET 2005

cobaco (aka Bart Cornelis) wrote:

> LOL, hun website gebruikt niet alleen gesloten standaarden, maar dan
> ook nog eens een standaard die iedereen ,die een beetje op
> beveiliging let, uitgeschakeld heeft. (XP SP2 houdt Active X ook
> standaard tegen niet?). Fantastisch klantvriendelijk.

Hiervan heb ik een vermelding toegevoegd in de brief.

> 'De houders van het auteursrecht' lees 'de grote
> platenmaatschappijen', er zijn zat labels die geen DRM eisen, en
> bovendien zelf webwinkels hebben of ondersteunen die muziek in niet
> DRM formaat aanbieden (bv. bleep, magnatune, windawn, puretrack, OD2,
> synchronisityarkive, audiolunchbox, emusic, ..., en dat is een lijst
> na slechts 5 minuten op google). En dat is nog zonder de vele kleine
> artisten gerekend die hun muziek via hun eigen webpagina's
> beschikbaar stellen (dikwijls zelfs gratis).

Valt onder de aanbeveling voor alternatieven, zoals dat watermerk.  Ik
hoop dat dit voldoende is.

> Misschien moeten de radiostations maar wat meer 'niet grote
> label'-muziek draaien, zou alleszins de originaliteit en kwaliteit
> van de muziek die ze spelen ten goede komen :-O

Tja, dat is voor hen een enorme bron van inkomsten hé, het gepush van
die overgehypete rommel door de grote platenbonzen.

> er is momenteel geen enkele DRM die dit waar maakt (zoals een beetje
> googlen overduidelijk aantoont)

> hm, ja WMA-DRM is zogezegd veel veiliger dan de andere DRM's, hoewel
> de eerste hit op google  voor "WMA DRM break" direct een manier geeft
> om de copieerbeveiliging te omzeilen. LOL, ze hebben hun huiswerk
> niet direct goed gemaakt.

De link staat in de brief :-)

Terloops: als we onze brief als open brief verspreiden, met die link
daarin, kunnen wij dan geen problemen krijgen door mensen hints te geven
of aan te zetten tot het kraken van die toestanden?  Misschien beter
vervangen door bovenstaande opmerking ivm google zoekwoorden? ;-)

Kunnen jullie nog even nakijken of alles in orde lijkt?  Bedankt!

--
Peter Dedecker                      VTK Gent vzw
Studentenvertegenwoordiger          J. Plateaustraat 22 - Gent