[Openstandaarden] veilig chatten voor jongeren met eID (Vanvelthoven)

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Thu Jan 13 09:30:04 CET 2005

Ik breng dit discussie punt van de "linuxthuis.be" lijst terug
naar hier omdat het IMO hier relevanter is:

On Thu, Jan 13, 2005 at 09:09:30AM +0100, Peter Vandenabeele wrote:

> Ja, maar die implementatie zou ook op het nu nog dominante Windows OS
> en Mac OS en Linux moeten draaien (als Open Source of toch minstens
> auditeerbare applicatie). Daarom is het een ander project dan dit
> linuxthuis project (wel heel belangrijk en ik wil eraan meewerken waar
> zinvol).
>
> Peter

Daarnaast tik ik even een paar quotes in van een kort artikel in
Trends Business ICT (een commercieel bladje dat hier binnenviel),
December 2004, No 717, pag. 35 onder de rubriek "Best practice"

"Eerste projecten trekken eID-kar:

 Microsoft heeft het online loket dat de Gemeente Diepenbeek uitbouwde
 samen met CIPAL, uitgeroepen tot eID-project van het jaar 2004.
 [...  alle voordelen voor de inwoners van hun eID kaart ...].
 Soortgelijk loket in Bornem.
 [...]
 kaartlezers te koop voor 25 EURO.
 [...]
 De prijsuitreiking van het eID-project van het jaar vond plaats bij
 de voorstelling van de eerste resultaten van Microsoft's initiatief-
 programma voor eID-technologie. Via dit programma wil Micorsoft het
 praktische gebruik van elektronische identititeitskaart bevorderen.
 [...]
 Microsoft zorgde voor co-funding.
 Het i-loket is slechts een van de vijf eID-projecten die door
 Microsoft worden ondersteund.
 * Zo ontwikkelden ook de Orde van de Vlaamse Baleis en D Soft een
   toepassing waarmee advocaten ondertekende conclusies elektronisch
   kunnen neerleggen bij de griffie.
 * KPMG zorgde samen met ZETES oor dat zijn revisoren, ... vetrouwelijke
   documenten veilig en ondertekend per e-mail kunnen versturen.
 * De Ecole Pratique de hautes Commerciales (EPHEC) en Sw partner EZOS
   onderzochten hoe ze via mobiele registratie de admin van de school
   efficienter konden maken.
 * De vzw i-City en Siemens Business Services gaan een toepassing
   testen ...

 Microsoft zal het programma voor de zomer nog 3 keer herhalen voor
 een specifieke sector. Eerst zijn de financiele sector en de lokale
 besturen aan de beurt om proefprojecten aan Micorsoft voor te
 stellen. [einde artikel]
"

Ik krijg de indruk dat het dringend tijd is voor enig tegengewicht
van de Open Standaarden / Open Soruce kant, anders wordt dit weer
een monopolie voor Microsoft ? En een waar ik echt wel schrik van
heb (stel je voor dat ik bij een rechtszaak op Microsoft security
moet vertrouwen om de accuraatheid en de privacy van de communicatie
tussen de advocaten en de rechtbank te virjwaren ?).

Peter