[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Peter Dedecker Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Sun Jan 30 02:35:05 CET 2005

Peter Vandenabeele wrote:
> * de reden om een hotmail e-mail adres op te geven is niet zozeer om
>   te e-mailen, maar wel als praktische ID voor msn chat. En dat werkt
>   _alleen_ met een hotmail/msn adres (zegt mijn dochter). Dat is de
>   reden waarom die hotmail adressen daar zo'n hoog percentage halen.

Dat was vroeger zo, dat je MSN enkel kon gebruiken met hotmail.  Dat is
voor mij ook de enige reden waar om ik nog zo een ID'tje heb.  Die
account is echter al sinds jaren inactief bij mij (qua mails toch,
MSN-en lukt nog).  Het enige wat ik nog gedaan heb, is daar mijn profiel
van in de jaren stillekes helemaal verwijderd.

Velen zien hotmail ook als privacy.  Als je thuis een
internetaansluiting hebt, dan krijg je daar X aantal adressen bij van de
provider.  Meestal is dat één mailbox met X aantal aliassen.  En dan zou
je mail terechtkomen in de inbox van je ouders en kunnen die alles
meelezen en dat wordt niet zozeer geapprecieerd.  Met dat hotmailgeval
hebben ze iets dat voor zichzelf is.  Dit is uiteraard ook bereikbaar
met andere providers (een tweede mailbox bij dezelfde provider, een
andere webbased dienst, perso,...), maar mail is tegenwoordig gewoon
gelijk aan hotmail bij de jeugd.  Denk je mail, dan denk je hotmail.
Moeten ze een nieuwe mailbox hebben, dan denken ze enkel aan hotmail.
Sinds ze bij ons thuis een nieuwe laptop gekocht hebben en mijn moeder
ook online wou, had mijn broer haar direct een hotmailtje aangemaakt.
Nu, ik heb haar direct een perso gegeven en Mozilla Thunderbird
geconfigureerd daarvoor en da's veel makkelijker, gebruiksvriendelijker
en is ze veel contenter van.  Kan ook 20 MB in, IMAP.  Dat hotmailgeval
gebruikt ze wel nog voor MSN.

Velen klagen ook over die hotmaildinges.  De meest gehoorde klacht was
dat dat veel te klein is.  Nu gaat daar wel verandering in komen (door
de druk van oa gmail) en wordt dat 100 MB ipv 2 MB dacht ik.  Een reden
minder om een ander adres te kiezen, jammer.  Ik wist redelijk veel
mensen die om die reden van adres veranderd zijn (en gmail heeft daar
een mooi deel weggekaapt).

Wat ik ook al gehoord heb als reden, is dat als je een of ander
"exotisch" adres hebt dat niet al te gekend is, de mensen dat "te
ingewikkeld" vinden en vragen "hebt ge gene hotmail?"  Dat is gewoon het
eerste geworden waar men aan denkt.  Net zoals men voor het tikken van
een tekst direct aan Word denkt.  Uiterst jammer.

Voor velen is ook de configuratie van een mailclient te moeilijk, als ze
al weten wat dat is.  Dat ding stelt hen dan vragen naar hun POP/IMAP-
en SMTP-server.  Da's Chinees voor die mensen.  Hotmail daarentegen: ze
gaan naar de site, kiezen om te registreren, kiezen een adres/nickname
en een paswoord en voor de rest zijn 't enkel begrijpelijke vragen die
gesteld worden: naam, land,...  Starten ze voor de eerste keer outlook
express (ah ja, ge ziet een icoontje met een envelopke staan, da zal
mailen zijn, da wilt ge ook doen hé), dan vraagt die in duidelijke taal
of ze een hotmailadres hebben en willen gebruiken (opnieuw twee héél
simpele vragen: gebruikersnaam en pw), of ze een ander adres willen
gebruiken (met moeilijke termen als POP/IMAP), en of ze een nieuw
e-mailadres (hotmail dus) willen aanmaken.  Je kan dat misschien
proberen aanvechten als monopoliemisbruik (weinig kans IMHO), maar alles
wat MS doet komt eigenlijk neer op monopoliemisbruik, maar daar trekken
die zich niets van aan.  De enige manier om hun rommel kwijt te raken.
Zeg nu zelf, waarom zou je anders zo een tergend irritant ding als een
hotmailadres willen, dat al maar 2 MB ruimte heeft en waarvoor je altijd
via zo'n trage site moet gaan?

Dat zou wel iets zijn voor het linuxthuisproject: als je die distro voor
de eerste keer opstart, wordt een "linuxthuisID" gevraagd of kan je die
aanmaken: hiermee wordt je mailclient direct ingesteld (als we een
e-mailservice meeleveren, wat wel doenbaar en goed zou zijn om de mensen
een deftige mailervaring ipv hotmail te bezorgen) en dit kan tevens
dienst doen als jabberID (Sander zal wel met plezier een jabberserver
opzetten ;-))

> * interoperabiliteit tussen operatoren
>
>   (dat is te regelen met bridges)
>   (dat is te regelen met multi-protocol clients)

Bedoel je transports?

> * nummeroverdraagbaarheid ...
>
>   (waarom niet een soort xxx_xxx at msn-to-jabber.org
>    opzetten die garandeert dat de eigenaar die kan bewijzen
>    dat hij de eigenaar is van abc_def at hotmail.com , ook de
>    rechthebbende wordt op abc_def at msn-to-jabber.org.

Bewijs is simpel: stuur een bevestigingsmail.  Als hij/zij de eigenaar
is, kan die die mail lezen en op een bevestigingslink klikken.

>    Op die manier is iedereen zeker dat een communicatie met
>    naam_vandenxxxx at hotmail.com echt wel dezelfde persoon is
>    als naam_vandenxxxx at msn-to-jabber.org . Op die manier krijg
>    je een soort van relatief transparante "nummeroverdraagbaarheid"
>    voor personen die nu vooral omwille van msn, zich met een
>    xxx_xxx at hotmail identificeren.

Kan je misschien proberen...  Vereist gewoon het opzetten van een
jabberservertje op dat domein waarbij het aanmaken van een account via
het hotmailadres moet gebeuren.  Mails kunnen als bijkomende service
aangeboden worden.

> [...]
>    zou je die authenticatie dan meer vetrouwen ?? En ik zie ook
>    niet direct hoe je die chat authenticatie kan doen zonder
>    enige vorm van centrale authenticatie ... Je wil tenslotte wel
>    weten dat achter abc_def altijd dezelfde persoon zit, eventueel
>    zonder dat iemand de associatie met de echte persoon kan
>    traceren of hard bewijzen (het concept om dat met harde
>    door de staat uitgegeven eID's te gaan linken lijkt me
>    heeeel vreemd. Virtuele anonimiteit is juist de sterkte
>    van dat medium .... maar je wil wel niet dat iemand je nick
>    afpickt, zelfs in zo'n half anonieme community).

Snap ik niet zo goed.  Eens ze de account aangemaakt hebben (controle
via mail naar "oude" hotmailadres) verloopt de verdere authenticatie
toch gewoon via username/pw?  Ik zou het enkel zien als chatID en niet
meer dan dat hoor.  Probeer hier geen hele "passport"-ID van te maken.
Dat loont trouwens niet, Ebay heeft dat al afgestoten en 't zal wel een
stille dood sterven ;-)

> * lagere kost voor gsm via nieuwe operatoren, vooral voor connecties
>   binnen het netwerk van die operator
>
>    Op dit moment is alle verkeer via msn en de registratie nog
>    gesubsidieerd door M$ , omdat ze zo een grote fractie van de
>    PC gebruikende populatie aan zich binden in een nieuw monopolie.
>
>    Goedkoper dan gratis kan moeilijk. Maar ooit zal ook M$ hier geld
>    voor vragen (of het protocol sluiten, zodat je minstens een product
>    van hen moet gebruiken om op msn te communiceren).

MSN (Belgium) is wel degelijk winstgevend voor MS hoor.  Op de messenger
client zelf is er reclame waar volgens mij toch zwaar voor betaald wordt
en de site stikt van de reclame (en daar word je op alle mogelijke
manieren naartoe gestuurd).  Bovendien hebben ze nog een aantal
betalende diensten waar je ook constant naar doorverwezen wordt: hun
musicshop en datingsites om er maar een paar te noemen.

Ooit een vergoeding voor vragen lijkt mij echt onmogelijk en zou gewoon
hun doodsteek betekenen.  Dan mag je echt zeker zijn dat iedereen
overstapt, misschien naar ICQ (waar velen vroeger op zaten die verhuisd
zijn naar MSN omdat de vrouwen MSN begonnen te gebruiken ;-)) omdat dat
gekender is, maar hopelijk naar jabber.  De mensen zullen echt niet zo
gek zijn om te betalen voor iets dat ook gratis kan en alsmaar meer aan
populariteit zal moeten inboeten om die redenen.  Sommigen zullen
misschien wel héél eventjes betalen en een multiclient of transport
beginnen gebruiken, maar eens er genoeg volk op dat andere netwerk zit,
zullen ze wel stoppen met betalen aan MSN.  Maar nogmaals: volgens mij
wordt dat echt nooit betalend, is niet haalbaar.

> * meer features via de nieuwe operator
>
>    Hier maken we nog het meeste kans. Kids zijn zeer gevoelig
>    aan fancy features (zoals die simpele multi-user networked games
>    en die 'winks' die recent in msn 7 geloof ik erbij zijn gekomen.)
>
>    Als we daar een aantal fun features in een goede jabber client
>    kunnen toevoegen hebben we een voorsprong, die ze toch minstens
>    een keer met een alternatief voor msn in aanraking zal brengen.

Maakt idd een goeie kans.  In onze studentenvereniging had ik al wat
zitten denken aan zulke uitbreidingen voor het geval we een jabberserver
zouden opzetten (wat er nog niet van gekomen is en wat alsmaar
uitgesteld wordt), zoals bijvoorbeeld een jabber-abonnement op de
nieuwste posts in de fora van de vakken die je volgt.  Een ander idee
was liedjes aanvragen op de studentenradio via Jabber (een botje dat de
ontvangen requests opzoekt in de DB en de mogelijkheden terugstuurt).

We moeten echt wel eens nadenken over het ontwikkelen van
Jabber-communitysites met allerlei diensten en spelletjes.  Een eerste
schot: zou het niet leuk zijn om een site op te richten waar je online
kan schaken tegen een ander en tegelijk chatten via jabber?  Je geeft
uiteraard je jabberID in om in te loggen, de ander krijgt je ID ook te
zien en kan je toevoegen aan je lijst.  Dat kan via een website gebeuren
of via een extension van bijvoorbeeld gaim.  Of ons forum bijvoorbeeld:
nu veranderen sommige topics wel in een chat, we zouden moeten de
mogelijkheid bieden om prive-berichten te sturen over jabber.  Indien de
jabberserver er toch zou komen bij ons, zou een unieke login/jabberID
wel eens tot de mogelijkheden kunnen behoren.  Maar ik zeg het, het
tijdsgebrek is ontzettend groot bij ons.  Bovendien hebben we nu ook
niet echt een machientje over om op te spelen, maar dat komt misschien
wel na dit jaar (we krijgen dan wat speelgoed van de unief die een paar
pc-klassen vernieuwt :-))

> Ik hoop echt dat we iets kunnen bedenken om dit nieuwe monopolie
> van M$ (op feitelijke electronic ID's voor de halve wereldbevolking)
> te verhinderen voor het te laat is.

Het is geen eID geworden en zal het ook niet meer worden.  Passport is
afgeschreven geraakt en je kan MSN-en met een ander adres.

> [...]
> met je geassocieerde e-Credit Card online aankopen te betalen ... ik
> ben er zeker van dat Visa/Mastercard en M$ nu al natte dromen
> hebben bij dit scenario en er alles zullen aan doen om zoveel
> mogelijk zieltjes te winnen voor hun hotmail/passport eID. En
> openheid van het protocol is daarbij volledig uit den boze, want
> het laat concurrenten toe om van die "captive market" terug een
> open markt te maken. Op een bepaald moment zal er misschien terug
> een "Van Miert" nodig zijn om M$ ter verplichten dat open te maken
> of toch minstens vrije "hotmail ID overdraagbaarheid" wettelijk

MS heeft de mogelijkheid tot heel wat meer smeerlapperijen zenne.  Ik
vraag mij soms echt af wat die al niet in 't geniep uitsteken.  Ik
vertrouw ze alleszins voor geen haar.  Je herinnert je misschien nog de
heisa rond het index.dat bestandje dat heel je internetgeschiedenis
bijhield en niet te verwijderen was, tot een paar slimmeriken erin
geslaagd waren dat bestand te decoderen en de inhoud publiekelijk te
maken en de smerige wantoestanden van MS aan te kaarten.  MS deed dan
alsof ze daar niet van wisten.

--
Peter Dedecker                      Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Studentenvertegenwoordiger          VTK Computerpraeses