[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Peter Dedecker Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Mon Jan 31 23:33:05 CET 2005

Peter Vandenabeele wrote:

> Mijn idee [1]: OpenID
> =====================

Lijkt mij een mooi idee als poging tot vervanging van Passport, met een
aantal "zekerheden" aan zo'n certificaat.  Ik zou 't dan ook niet
beperken tot de leeftijd: je moet in zo'n certificaat alle info kwijt
kunnen waarvan je wil dat die publiek is.  Desnoods maak je twee certs
aan: eentje waarin je leeftijd staat op te kunnen jabberen op ketnet, en
eentje waar dan weer andere info staat die je elders voor nodig hebt.

> * de kids hebben zelf "ergens" op 1 of enkele plaatsen een
>   private key die hen toelaat om zich te authenticeren. Vermits
>   deze key maar een beperkte juridische waarde heeft, is het
>   voor deze 2e orde key _wel_ acceptabel om die op een
>   centrale authenticatie server geencrypteerd op te slaan.
>   Hiermee los je het probleem op dat je altijd die eID moet
>   meehebben en het voor kids veel te lastig is om die bij te
>   houden.

Ik zou zelfs zeggen dat de authenticatie volledig door die servers
gebeurt.  Dat je dan op bijvoorbeeld Ketnet gevraagd wordt om je
wachtwoord voor die server (ipv je wachtwoord voor je MS Passport) op te
geven.  Allé, uiteraard moet je dat pw ingeven op de website van die
server zelf, maar dan krijg je een session mee waarmee je probleemloos
kan inloggen op de ketnetchat.  (zoals je je gewoon bij Passport moest
aanmelden om op ebay of anderen te kunnen)

Op die manier ligt de drempel direct heel wat lager, want als ze moeten
beginnen met certificaten downloaden en zo, dat zou nogal
ongebruiksvriendelijk zijn.

--
Peter Dedecker                      Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Studentenvertegenwoordiger          VTK Computerpraeses