[Openstandaarden] [OT] e-id (nog eens)

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.be
Sat Jun 18 11:03:09 CEST 2005

On Fri, 17 Jun 2005, Peter Strickx wrote:

[...]
> Volgens mij dus niet zo ongelooflijk stom (ben je tegen het unieke
> nummer of tegen
> het feit dat dit nummer al informatie over de persoon (geb.
> datum+geslacht) bevat ?). Het certificaat moet een uniek nummer bevatten
> dat onmiskenbaar aan een enkele persoon kan gelinkt worden (richtlijn
> Europa). Dit nummer kan door iedereen gebruikt worden als unieke sleutel
> voor de persoon. Dus op vrij korte termijn heb je het equivalent van het
> Rijksregisternummer. Waarom het voor iedereen moeilijk maken als het
> [...]

Inderdaad! De wrevel tegen de "privacy" van de eID doet me denken aan
Amerika, waar heel veel protest is tegen het invoeren van een
identiteitskaart, maar waar iedereen wel constant zijn "Social Security
Number" uitdeelt, alsook de nummers van zijn "two major credit cards" :-)

Herman

--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
  <http://people.mech.kuleuven.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480