[Openstandaarden] [OT] e-id (nog eens)

Geert Uytterhoeven geert at linux-m68k.org
Sun Jun 19 10:34:11 CEST 2005

On Fri, 17 Jun 2005, Sven Putteneers wrote:

> Dit slaagt op niet veel... Een manuele handtekening is niet
> cryptografisch veilig (ik denk dat we daar van uit mogen gaan), maar
> daar wordt ook een hoge waarde aan toegekend. Miljoenendeals worden
> bezegeld met een krabbeltje op papier :)

> Ik denk dat je redenering hier niet klopt... Als NIEMAND (ook jijzelf
> niet), op geen _enkele_ manier aan je private key kan en enkel jijzelf
> er dingen mee kan ondertekenen (dat enkel jijzelf dit kan, wordt
> gewaarborgd door je PIN), dan heb je die garantie dat je de enige bent
> die je private key kan gebruiken.

> [...]

Inderdaad. Onlangs had men aan de receptie een pakketje of brief met een
(analoge) handtekening zonder naam. Om uit te vinden van wie die was had men de
handtekening ingescand en doodleuk naar alle personeelsleden in het gebouw
gemaild. Leuk voor mijn collectie ;-)

Een andere mogelijkheid: in een bepaald bedrijf moeten alle managers vanaf een
bepaald niveau hun `digitale handtekening' doorgeven aan een andere afdeling,
zodat die afdeling hun handtekening kan gebruiken. Die `digitale handtekening'
bleek een GIFje te zijn van de analoge handtekening.

Allemaal redenen om te kunnen aanvechten dat je analoge handtekening niet echt
is...

Gr{oetje,eeting}s,

						Geert

--
Geert Uytterhoeven -- There's lots of Linux beyond ia32 -- geert at linux-m68k.org

In personal conversations with technical people, I call myself a hacker. But
when I'm talking to journalists I just say "programmer" or something like that.
							    -- Linus Torvalds