[Openstandaarden] belasting op elektronica omhoog

Luc Stroobant luc at pub.telenet.be
Fri Mar 4 11:07:05 CET 2005

Geert Uytterhoeven wrote:

> Is deze wet al goedgekeurd? Of komt het onderzoek naar de fraude bij Sabam net
> op tijd?

Het wetsontwerp is gisteren goedgekeurd, maar er zijn nog geen
uitvoeringsbesluiten die de juiste heffingen per toestel bepalen. Het is
nu mogelijk gemaakt dat er heffingen op PCs komen, maar de regering
haast zich om te zeggen dat dat nooit zal gebeuren. Blijft wel de vraag
waarom de opening dan in de wet gemaakt wordt terwijl zowat iedereen
zegt tegen te zijn.

Het is dus een typisch Belgisch verhaaltje geworden en ook SP.a "de
grote tegenstander" in de media heeft onder druk van de andere
regeringspartijen maar mee voor gestemd. Het kon blijkbaar niet dat VLD
alleen voor leek en SP.a tegen...

Uit De Standaard:
"Meteen deed zich gisteren in de plenaire vergadering een merkwaardig
fenomeen voor: leden van de meerderheid schoten met scherp op het eigen
ontwerp. Waarop hun fracties dat vervolgens goedkeurden, met
getelefoneerde onthoudingen van Bart Tommelein (VLD) en Magda De Meyer
(SP.A)."

Dat is wel een klein verschil met het statement op:
http://geenpctaks.be/signed.php?lang=nl&start=4753&many=50&orderby=ID&logic=#namelist

"Fantastisch dat jullie deze petitie hebben opgestart! Als SPa vechten
we keihard tegen deze domme taks. Alle steun is meer dan welkom! "
(Magda De Meyer, SPa)

Anyway, de petitie op http://geenpctaks.be/ blijft online en we roepen
nogmaals iedereen op om te ondertekenen. Kwestie van de kans dat er in
alle stilte toch een uitvoeringsbesluit met een heffing op PCs komt te
verkleinen...

Luc

PS: liefhebbers van de materie kunnen in het archief van De Standaard
online nog wat artikels vinden...
Voor een lijst van toestellen waar nu al een heffing op is, zie:
http://www.auvibel.be/nl/about/prod.html