[Openstandaarden] belasting op elektronica omhoog

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Fri Mar 4 15:31:01 CET 2005

Op vrijdag 4 maart 2005 14:51, schreef Ward Vandewege:
<snip>
> Merkwaardig he, da's precies dezelfde reden die ze nu opgegeven hebben.
> Hoeveel compensatie moet er zo wel zijn? Zullen we dan maar meteen ook een
> tax gaan invoeren op electriciteit of zo, 'ter compensatie van het copieren
> van de werken van de artiest op cd en dvd'? Want je hebt toch altijd
> electriciteit nodig om zo'n werk te kunnen copieren?

Of een "ramkrakentaks" op auto's en benzine, waarvan het geld rechtstreeks
naar de vereniging van de (mogelijke) ramkrakenslachtoffers gaat die dit geld
dan verspreidt onder alle rechthebbenden. Het kan toch niet dat die mensen
geen geld zouden krijgen voor de kans dat er iemand hun winkel zou
beschadigen waar ze zo hard aan gewerkt hebben. Zo'n taks zou er ook nog
moeten komen!

Of de "winkeldiefstaltaks": ipv de diefstallen door te rekenen in de prijs van
de producten zou men toch beter een taks invoeren op kleding, want daarin
verstoppen die dieven vaak hun buit!

> En dan is er nog de kwestie dan ik niet inzie waarom _iedereen_ moet
> betalen aan 'de artiest', zonder daarbij ook het recht te krijgen om te
> _mogen_ copieren (want als ik me niet vergis is deze wet de omzetting van
> de EUCD - dus het is vanaf nu illegaal om de copieerbeveiliging van bv.
> DVD's te omzeilen).

Nog erger: waarom moet ik K3 sponsoren als ik Knoppix brandt op een
CD'tje...ik zie volstrekt geen verband tussen beiden; als het geld dan zou
gaan naar de makers van Knoppix dan zou het al iets beter zijn (die zou ik
dat geld nog gunnen)....maar K3 toch niet... (ook ineens een reden waarom
ondertekende zich nu beperkt tot taksloze CD-RW'tjes (gekocht voordat de taks
werd ingevoerd) en **goedkopere** en * handigere* hardeschijfruimte)

--
Mvg, Sander Devrieze.

xmpp:sander at l4l.be ( http://jabber.l4l.be/ )