[Openstandaarden] verslag meeting eID 2005-02-26 Brussel

Peter Strickx peter.strickx at gmail.com
Sat Mar 5 09:15:25 CET 2005

Geert en Geert,

Dit zou inhouden dat je iedereen die een toepassing wil ontwikkelen
voor de kaart een volledige copy geeft van het rijksregister (gehashd
maar toch..)op zijn server. Op gebied van onderhoud is dit ook
moeilijk te doen (nieuwe kaarthouders, gestolen kaarten  etc... zouden
mogelijks aanleiding geven tot een "update" van de lijst). Als je de
lijst van hashes  "centraal" wil plaatsen benader je het OCSP (On line
certificate Status Protocol) of de CRL (Certificate Revocation List)
techniek die we vandaag gebruiken (eigen aan elke PKI implementatie).

Het voorstel om een "hash" van het rijksregisternummer te nemen ipv.
het rijksregisternummer zelf is heel interessant. Daarmee kunnen we al
minstens uitsluiten dat geboortedatum en geslacht kunnen worden
afgeleid uit een certificaat. De overheid kan dan een lijst met
rijksregisternummer en hash bijhouden die kan geraadpleegd worden voor
"interne" toepassingen.

Onze uitdaging blijft een betere "technische" bescherming van
identiteitsgegevens door de kaart zelf.

Met vriendelijke groeten,

Peter Strickx

ps: misschien is dit toch teveel eID specifiek aan het worden voor
"openstandaarden" en moet de discussie naar een "eID"-forum(hoewel ik
niet op hoogte ben van zo'n forum) ? Op gebied van standaarden zit het
zeker goed met de kaart ;-)