[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon May 16 17:25:52 CEST 2005

On Mon, May 16, 2005 at 04:01:27PM +0200, Peter Dedecker wrote:

> Zouden we hier nu nog iets mee doen?  Gewoon vragen naar betere
> ondersteuning, of echt actief samenzitten om zaken uit te zoeken?

Ik stel voor dat we een private mail naar Anthony sturen met al minstens
de vraag wie we het beste kunnen contacteren over:
* de aanpak van De Standaard
* de technologische opties die hij ziet (om ook op Linux en Mac een oplossing
  te preparen).

Een bedenking die ik met nadien heb gemaakt is dat ik vrees dat een Closed
Source programma bovenop Linux toch ook niet werkbaar is ? Zelfs al is
dat programma Closed, de output van het programma naar het scherm via
een open (syscall / glibc) interface laat dan toch nog altijd toe om
gewoon de originele tekst van het geciteerde artikel te "rippen" en
gewoon terug in clear tekst te publiceren ? Of misschien zal het
programma zelf grafisch in een framebuffer schrijven ... zodat je alweer
OCR nodig hebt om het te rippen ?

Ik blijf met het gevoel zitten dat die hele DRM toestand gewoon heel
moeilijk te combineren is met Open Source SW implementaties ...

En daar kan je 2 conclusies uit trekken:
* DRM zal toch nooit werken ...

* er zal een "media-divide" ontstaan met aan de ene kant de klassieke IT
  (die steeds meer naar Open Standaarden en Open Source infrastructuur
  evolueert) en aan de andere kant de "media-IT" met gesloten HW,
  gesloten SW, gesloten standaarden. Als dan, alle goede intenties ten
  spijt, het commerciele belang van die "media-IT"-kant van de divide voldoende
  groot wordt, zodat dat de creators van content daarmee een voldoende
  dekking van de markt voor digitale distributie en publicatie kunnen krijgen,
  zou de evolutie kunnen zijn dat de aanbieders van content gewoon geen
  oplossing meer willen aanbieden die Uberhaupt nog poogt samen te werken
  met de klassieke open "klassieke-IT" systemen. Geen leuk scenario,
  maar als het commerciele belang van Hollywood en co groot genoeg is,
  kan het wel hierop uitdraaien (dat men bijv. probeert om voor
  media distributie gewoon aparte, Closed HW te gaan maken, die gewoon
  met opzet niet compatibel is met de standaard IT interfaces).

Peter

> Bedankt!
>
> --
> Peter Dedecker                      Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
> Studentenvertegenwoordiger          VTK Computerpraeses
> Isabellakaai 124 - 9000 Gent        GSM: 0486/15.23.20

Peter Vandenabeele
CEO
Mind    : Embedded Linux and eCos experts
site    : http://mind.be/
e-mail  : peter.vandenabeele at mind.be
gsm     : +32-478-27.40.69
phone   : +32-16-309.666