[Openstandaarden] fgov testresultaten: hoe erg het gesteld is metconformiteit fgov sites

Frans Gerbosch fragerco at fragerco.com
Thu Nov 10 15:02:11 CET 2005

yves geunes:

> [...]
> stapje te ver. Het is niet zo dat alles wat aan de serverkant gebeurd,
> daarom ook "beter" is, anders mag je VisualBasic ook "beter dan
> Javascript" noemen, want ook dat loopt aan de serverkant. Javascript en
> PHP vergelijken lijkt me dan ook vrij moeilijk. Wat mij betreft is de
> ene een aanvulling op de andere. Verstandig gebruik van javascript kan
> het gebruik van een PHP site door de geschikte css media dan ook
> vereenvoudigen en versnellen.
> Ik maak er een punt van om alle "publieke" pagina's w3c compliant te
> maken, maar gebruik veel javascript in de admin pagina's.

Om de kerk in het midden te houden zou ik volgende bemerking willen maken:

Strikt genomen maakt het niet uit welke serversite scripting of
programmeertaal (perl/php/asp/vbs/c/c++/....) men hanteert als het
voortgebrachte resultaat (html/xml/...) maar 100% OK is en de uptime en
responstijd van de serviceverlening zo optimaal mogelijk is, mag de
backend geen rol spelen in de communicatie met de belanghebbenden
(burgers/bedrijven/organisaties/....). Wel kan men, vind ik, als
belastingbetaler (al dan niet verenigd), verwachten en zelfs eisen dat de
staat met dit geld een zo financieel gunstig mogelijke keuze maakt,
waarbij de meest gunstigste TCO (Total Cost Of Ownership) wordt
gekozen.....
Dat je hierbij met tientallen verschillende expertverslagen kan zwaaien
die elkaar tegenspreken, is me bekend, maar het is dan de taak om de meest
realistische van deze verslagen te detecteren.

Dit zou voor Openstandaarden, en andere belangengroepen als ISOC, de enige
correcte houding moeten zijn, vind ik, ook al werk ik zelf met (bijna
uitsluitend) met PHP om. Dit is de enige, echte garantie om serieus
genomen te kunnen worden.... Tenslotte is een 'resultaatsverbintenis'
makkelijker te verkopen als een onafhankelijk gegeven dan een
evangelisatie voor een bepaalde scripting-taal, die misschien ook heeeeel
nuttig zou kunnen zijn....

Verder heeft Aldo een punt dat als Java op een aantal platformen slecht
wordt ondersteund, dit geen optie is...
Temeer er nog veel te veel MS-only of IE-only java-scripts gebruikt
worden... die ook niet altijd op Mac of Linux werken...

Voor mij is java-script iets waarvan ik zeg: beperk het gebruik tot daar
waar strikt noodzakelijk en daar waar het de einige werkbare oplossing
is....

De discussie of java bandbreedte besparend is, is dan meteen ook overbodig
:-) Maar mij lijkt het dat Java alleen bandbreedte bespaart bij
interactieve pagina's waar een klein deel van de data wordt opgeroepen....
Concreet bv bij het intikken van een woord/naam/postcode/... waarbij
zonder post opdracht de gegevens 'on the fly' worden opgevraagd. Zonder
java oplossing zou men hier de pagina weer volledig opvragen en door de
server laten processen.... Maar de vraag is of je hiermee echt significant
bespaart. Het gebruik van de processortijd zal in ieder geval nauwelijks
verschillen...

Voor zover mijn persoonlijke visie,

Frans Gerbosch