[Openstandaarden] fgov testresultaten: hoe erg het gesteld is metconformiteit fgov sites

Jeroen Vaes jeroen.vaes at telenet.be
Thu Nov 10 16:20:12 CET 2005

On Thursday 10 November 2005 15:32, FreeAld0 wrote:
> Ik kan een wasdraad posten van sites met JS en hun accessibility
> problemen die zij veroorzaken:
> ik kan en wil dan ook geen JS goed praten, het sluit me uit!

Da's waar, maar dat is niet de fout van javascript op zich.
Javascript/ECMAscript is een open specificatie[*], niets belet de makers van
links/... om javascript te implementeren. De fout zit 'm bij de webdesigner
in dit geval, die geen rekening gehouden heeft met non-javascript gebruikers.

[*] <http://www.ecma-international.org/publications/standards/Ecma-262.htm>

> Andere technieken darentegen... en eentje daarvan is precies PHP, als
> het goed gebruikt is.

Mits goed gebruik kan javascript ook toegankelijk gemaakt worden. Die sites
die je opgaf willen op die link een popup openen, maar je kan even goed een
fall-back inbouwen zodat die link ook werkt als er geen javascript is (als je
wil flans ik snel een voorbeeldje in mekaar). Maar moest iedereen de huidige
technieken goed gebruiken zouden we deze discussie niet hebben.

PHP is geen optie om Javascript te vervangen. Serverside-script hebben hun
plaats net als clientside script dat hebben. Het gaat om het gebruik ervan.

--
Jeroen Vaes
Mail: jeroen.vaes at telenet.be
Jabber: jeroenv at amessage.de