[Openstandaarden] fgov testresultaten: hoe erg het gesteld is metconformiteit fgov sites

FreeAld0 freeald0 at belcenter.com
Sun Nov 13 14:14:27 CET 2005

On Sat, Nov 12, 2005 at 10:53:14AM +0100, Jeroen Vaes wrote:
> Dat is waar, maar da's niet enkel Javascript-gerelateerd. Er zijn ook weinig
> sites die echt rekening houden met toegankelijkheid zelfs al gebruiken ze
> geen javascript.

Uiteraard, maar we waren toch bezig over JS.

> scripts en clientside script een ander doel hebben. Afgezien daarvan zijn er
> ook serverside-dingen die Javascript genereren, b.v. ASP.NET.

Ik die al vijf jaar in het Gnu/Linux e nvrije soft milieu zit, ik weet
hoe zij daar een flinke inspanning doen om de standaarden te
respecteren, om JS en Flash te vermijden, nooit heb ik ernstige
problemen gehad op "hun" sites, en online voting of andere forms heb ik
ook wel eens ingevuld, etc; als zij het wel kunnen zonder JS, Flash &
co, waarom zouden anderen het ook niet kunnen? dus dat is in feite het
probleem, de background en opleiding van onze ICTs die wel weten wat
fraai is, maar weinig interesse tonen voro het belangrijkste:
toegankelijkheid voor iedereeen.

> <http://users.telenet.be/jvaes/hreftest.html>

Met lynx zie ik 1 link die mij naar vrtnieuws.net doorsluist, niets
meer,
dus ben ik op mijn begin punt terecht gekomen, kan ik even goed
rechststreeks naar vrtnieuws net gaan;

met links2 idem,

met elinks nog erger: gewoon blanco page, met totaal nies erop.

> De link op die pagina zal vrtnieuws.net openen in een popupvenster
>van 600x400
> in browsers met javascript ingeschakeld.
Tekstbrowsers houden geen rekening met de resolutiewaarden gezien ze het
niet nodig hebben.

> Anders zal de link in hetzelfde
> venster openen.

Wat avance, ik val dan toch op vrtnieuws.net met internetradio link in
JS die dus even min functioneert als tevoren;
het spijt me hoor!

> Zoiets zouden ze kunnen doen op vrtnieuws.net voor die
> internetradio-link.

Zoveel hoeft ook niet, als zij links naar een asf of asx of m3u ofzo
zetten volstaat het; al de rest is een beetje kat en muisspel met
gebruikers van mijn soort spelen.

Ald0