[Openstandaarden] Toegankelijkheid sites VRT

yves geunes geunes at evonet.be
Wed Nov 23 12:26:52 CET 2005

Ward Vandewege wrote:

>Bwa, ik zou dat anders doen - misschien moeten ze gewoon eens benaderd worden
>door iemand van een open-standaarden gezind web-developers bedrijfje, dat ze
>graag genoeg geld wil aanrekenen (anders gaan ze het niet vertrouwen ;) om
>alles volledig toegankelijk te maken voor _iedereen_. Als ze teveel geld
>hebben zullen ze het wel willen uitgeven ;)
>
>Zijn er eigenlijk (veel?) web-bouwers die publiekelijk open standaarden en
>toegankelijkheid hoog in hun vaandel dragen en dus ook enkel sites bouwen die
>aan die voorwaarden voldoen?

Ja, er zijn er die alleen OS componenten gebruiken en zelfs weigeren om
flash of Jscript te  gebruiken op niet-commerciele sites (scholen,
overheidsinstellingen,...). Maar ik krijg de indruk dat ze dun gezaaid
zijn. Velen hebben dan ook op school of bij de VDAB een MacroMedia of
FrontPage opleiding gehad, en passen die op hun sites toe. En bij die
cursussen komt het woord Toegankelijkheid niet voor.

Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat vroeger websites
bouwen een technische aangelegenheid was, die nu verschoven is naar de
DTP/reclame wereld. DTP'ers zijn ze nu eenmaal meer bezig met grafiek,
uitzicht en presentatie, maar zijn webtechnisch dikwijls minder onderlegd.

Het probleem ligt volgens mij voor een stuk  ook bij de  klanten. Die
willen natuurlijk allerlei flashy bewegende toestanden op hun site. Ik
ken zelfs KMO's die er duidelijk voor kiezen dat hun sites zo blits
mogelijk zijn, zodat ze kunnen meedingen naar prijzen voor mooiste site
en zo, en hun boodschap daaraan ondergeschikt maken. En als je dan een
verhaal begint af te steken over toegankelijkheid, wordt je wat
meewarrig aangekeken, en bellen ze iemand die hun gauw even een flash
site bij elkaar klikt.

y/