[Openstandaarden] Vraag: bestaan er eenvoudige programma's om bijvoorbeeld .doc om te zetten naar .odt

Ward Vandewege ward at pong.be
Thu Oct 20 22:43:41 CEST 2005

On Thu, Oct 20, 2005 at 08:41:15PM +0200, Geert Uytterhoeven wrote:
> Oh ja? Ik zou graag weten hoe je e.g. Word-files kan omzetten naar PDF van op
> de commandline (of vanuit procmail :-).

OK. Wat ik doe is het automatisch omzetten van OpenOffice documenten naar
PDFs. Dit gebeurt niet in een mail-flow, maar in een web-gebaseerde
applicatie die OO templates invult, waarna die naar PDF omgezet worden. Alles
gebeurt op een server waar er uiteraard geen X server draait. Daarom heb je
Xfvb nodig. Ik heb dit geimplementeerd met OO 1.1.4 en 1.1.5.

Ik denk dat het in OO 2 misschien wel wat eenvoudiger kan, maar ik heb er nog
niet op gezocht.

Mijn oplossing is niet zo eenvoudig om op te zetten, maar werkt wel zeer
betrouwbaar eens geinstalleerd. Zie instructies hier:

  http://ward.vandewege.net/writings/200510auto_doc_conv/

Als je nu een word document automatisch wil omzetten naar PDF, is het gewoon
een kwestie van die .doc aan het pdfconversion script te voederen ipv de
.sxw, dat werkt evengoed.

Er zijn nog een paar andere manieren om dit te doen met OO. Zie bv deze
thread:

  http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=25093&highlight=headless+convert

En zelfs 'docvert' (opgelet - de .tar.gz zet alle files in de huidige
directory, maakt geen subdir aan!):

  http://www.holloway.co.nz/docvert/

Ik heb docvert nog niet getest; het maakt een OpenDocument document van
.doc's. Ik veronderstel dat het wel niet moeilijk zal zijn om er dan
automatisch een PDF van te maken.

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -(           "HTML needs a rant tag" - Alan Cox            )-
Virtual hosting -(                                                         )-