[Openstandaarden] Phenix wet: open standaarden voor Justitie

patje patrick at coeman.net
Sat Oct 29 15:36:53 CEST 2005

Is onstaan in de 90'er  jaren als een Britse norm BS7799, later omgezet
naar de ISO17799 norm en oa in NL geadopteerd als 'de code voor
informatiebeveiliging' uitgegeven door de NEN (NL normerings instituut)...

Samengevat: 'Deze internationale norm geeft richtlijnen en principes
voor initieren, implementeren, onderhouden en verbeteren van
informatiebeveiliging binnen een organisatie. De norm kan dienen als een
praktische richtlijn voor het ontwerpen van veiligheidsstandaarden
binnen een organisatie en effectieve methodes voor het bereiken van deze
veiligheid.'.

Het gaat om een heel uitgebreide orm die de complete omgang en
becveiliging van data binnen een organisatie bekijkt gaande van hoe die
behandeld wordt, hoe die opgeslagen wordt, hoe die wordt afgeschermd
voor onbevoegden, hoe je die bewaard, hoe veilig is de data opgeslagen,
hij wordt die tegen externe bedreigingen beschermd, etc. IT komt er op
een heleboel momenten bij kijken maar het is niet echt enkel een IT
gebeuren.

--
Patrick Coeman
Bredestraat 171 te B-2620 Hemiksem