[Openstandaarden] Open formaten, open standaarden of gesloten formaten?

Jan Claeys janc+openstandaarden at lugwv.be
Tue Feb 28 18:23:07 CET 2006

Op di, 28-02-2006 te 15:08 +0100, schreef Mattias Campe:
> Ik had enkele vragen over de volgende formaten, waarvan ik niet helemaal
> zeker ben of ze open formaten zijn, open standaarden of gesloten formaten.
>
> -) bmp: ?

Open formaat.

> -) pdf: open formaat

Open formaat, een sub-formaat speciaal voor uitwisseling van drukwerk is
wel een ISO standaard.  Patenten van Adobe zijn vrijgegeven voor gebruik
in PDF.

> -) gif: gesloten formaat? of is het eerder 'open formaat, waarop
> patenten rusten'?

Open specificatie, gesloten door patenten...?

> -) mp3: gesloten formaat? of is het eerder 'open formaat, waarop
> patenten rusten'?

Open specificatie, gesloten door patenten...?

> -) ogg: open formaat

De ogg container en de vorbis audio codering zijn alleszins ook IETF
RFCs.

> -) OpenDocument: open standaard ?

OASIS standaard, binnenkort zo goed als zeker ook een ISO standaard.

> -) mov: open formaat?

De QuickTime mov container heeft een open spec vziw, maar veel daarin
gebruikte codecs zijn dat niet...

> -) waf: ?

Wat is 'waf'?

> -) asf: gesloten formaat

Ik denk dat de container wel ergens gespecifieerd zal zijn, de codecs
die er meestal in gebruikt worden waarschijnlijk niet...
(Dit is in feite hetzelfde container-formaat als wma/wmv gebruikt.)

> -) mpeg-standaarden (mpeg-1,...) : ?

Zijn standaarden, maar er zijn mogelijk patent-problemen.

> -) png: open formaat

Is een open standaard vziw?  (Alleszins W3C.)

> -) aiff: ?
>
> -) tiff: ?

Open formaat, maar de compressie van de inhoud kan problematisch zijn
(lzw, jpeg, ...)

> -) exif: ?

Is een open specificatie alleszins, mogelijk ook een open standaard?

> -) jpeg2000: ?

Open standaard vziw.

> -) theora: open formaat

Klopt.

> Ik dacht dat er vroeger een databank bestond met een overzicht hiervan
> op http://www.ossos.nl/, maar ik vind die niet meer terug.

Mogelijk omdat het te vaak verandert, vanwege patent-geldwolven...?

--
Jan Claeys