[Openstandaarden] Overheid kiest radicaal voor Open Document-formaat (ZDnet)

Mattias Campe Mattias.Campe at telenet.be
Fri Jun 23 18:54:37 CEST 2006

Peter Vandenabeele schreef:

> Dit is nu wel duidelijk, officieel en publiek:
>
>  Open standaarden
>  (2006-06-23)
>
>  Persbericht van de Ministerraad
>
>  Gebruik open standaarden voor de uitwisseling van kantoordocumenten
>
> http://mail.google.com/mail/?auth=DQAAAHoAAACc0SQEkadiBYOP53I0MxP2gM7gXfeNk4EDD4mAmuofQp4IxDpc5t4NqRDU0i9--hpnhXnrdP-0FsUjQxyoDE1ebSb7m1fSXMhVw07z8Nj6H7lFRFmFKITH2eCbEbnyElfheSNRwVKBcYiUDxop_GtHC84p-KdHnsOUwQh4J90sUw&shva=1
>

> oftewel
>
> http://tinyurl.com/p9zys

Maar als ik dat alles goed lees op [1] dan staat er oa.

"Vandaar *stellen* *wij* *voor* om het ODF vast te leggen als standaard
voor het uitwisselen van kantoordocumenten zoals tekstverwerkers,
spreadsheets, presentaties, van *zodra* het definitief goedgekeurd is
door het ISO."

Ten eerste dacht ik dat het ODF-formaat al was goed gekeurd door ISO en
ten tweede lijkt het mij nog maar een voorstel om het ODF-formaat te
gebruiken. En dat "lijken" wordt versterkt door het volgende:

"*Afhankelijk* *van* de resultaten van een door Fedict uitgevoerde
impactanalyse zal vanaf september 2008 ODF als standaard formaat
gebruikt worden bij de uitwisseling van kantoordocumenten."

Dus als die impactanalyse negatief uitdraait voor het ODF-formaat zal
het bye bye ODF zijn. Stel bv. dat Microsoft afkomt met gegevens waaruit
blijkt dat de impact van het formaat van MS kleiner is dan bij ODF,
waarbij nochtans ook aan de openheid wordt voldaan...

Niet dat ik aan doemdenkerij wil doen, maar helemaal duidelijk is het
persbericht toch niet...

Mattias

[1]
http://presscenter.org/archive/20060623/432d0130470a88df1105dda38d1282b0/?lang=nl