[Openstandaarden] Telenet PCTV ontoegankelijk voor 'alternatieve' browsers

Mattias Campe Mattias.Campe at gmail.com
Sat Nov 18 15:02:19 CET 2006

Mattias Campe schreef:

<snip uitleg />

> Weet er toevallig iemand of deze vereisten puur technisch van aard
> zijn (er zijn bv. geen open standaard alternatieven) of zit de vork
> anders aan de steel?
Ik heb alvast onderstaand bericht gestuurd via de Contact-pagina van
Telenet:

Beste

Ik vind het heel jammer om het volgende te merken wanneer ik de
PCTV-test doe op mijn systeem:

Het huren van films en programma's is enkel mogelijk als je gebruik
maakt het Windows besturingssysteem en van Internet Explorer. Wij
verontschuldigen ons voor het ongemak.

Systeemvereisten om van de PCTV verhuurdienst gebruik te maken:

    * Operating systeem: Windows 98 tweede uitgave of hoger (Microsoft
Windows(r) 98 Second Edition, Windows 2000, Windows Millennium Edition,
Windows XP Home Edition, of Windows XP Professional)
    * Browser: Internet Explorer 5.5 of hoger
    * Windows Media Player 9 of hoger

Het eerste heel spijtige is de beperking in de gebruikte browser, zeker
als blijkt dat meer dan 15% van de gebruikers een andere browser dan
Internet Explorer gebruikt. Als je vijftien procent rekent op de
potentiële gebruikers van PCTV moet dat toch een enorm aantal zijn. Deze
percenten worden bevestigd door minstens twee bronnen:
http://www.thecounter.com/stats/2006/November/browser.php en vanop
http://www.xitimonitor.com/fr-FR/Technique/Firefox_Septembre_2006/index-1-1-3-52.html
Het moet toch mogelijk zijn om jullie vereisten te versoepelen, nu of in
de toekomst?

De vereisten zijn zelfs strikter dan enkel de browser, ook mensen die
een alternatief besturingssysteem gebruiken, zoals bv. 3% Mac-gebruikers
en 1% andere gebruikers:
http://www.thecounter.com/stats/2006/November/os.php . Dit percentage
(4%) ligt weliswaar lager dan de 15% van daarnet, maar toch ook niet
zomaar te verwaarlozen.

Vandaar heb ik dus de volgende twee vragen:
Zijn er plannen om in de toekomst ook andere browsers dan énkel MSIE te
ondersteunen?
Zijn er plannen om in de toekomst ook andere besturingssystemen dan
énkel MSIE te ondersteunen?

Daar u wellicht geen 15% van de (potentiële) PCTV gebruikers in de kou
zal laten staan, vermoed ik hierop een positief en hoopgevend antwoord.

Met vriendelijke groet,
M. Campe

Ik ga mijn bericht ook doorsturen naar personen die wellicht ook met
deze problematiek te maken kunnen hebben: Openstandaarden.be (een
organisatie die ijvert voor het gebruik van Open Standaarden), de
Belgische mailingslist van Ubuntu (een Linux distributie) en tenslotte
de nieuwsgroepen be.comp.os.windows en be.comp.os.linux.