[Openstandaarden] [Ubuntu-be] Brugse Gerecht ontevreden over Ubuntu -> back to Vista

Amedee Van Gasse amedee at amedee.be
Tue Jun 24 09:44:06 CEST 2008

On Tue, June 24, 2008 08:40, Y P wrote:
> Sorry for our English-language readers, but I'll continue in Flemish since
> this concerns a local juridic authority:
>
> een vriendin van een vriendin die bij het Brugse Gerecht werkt, zegt dat
> zij
> daar zeer ontevreden zijn van de nieuwe aanschaf, dwz een computerpark van
> Linux PCs voorzien van Ubuntu:
>
> er komen voornamelijk veel reclamaties, omdat ieder verzonden document
> "niet
> compatible" zou zijn;
> toch hebben zij daar 3 dagen cursus gekregen naar het schijnt...

> [...]

Microsoft Office formaten zijn incompatibel met wat Justitie van bovenuit
opgelegd zal krijgen als documentformaat - net als op termijn alle
federale overheidsdiensten. Alleen OpenDocument is op dit moment een door
de Belgische Federale overheid goedgekeurde documentstandaard, en ik dacht
dat de planning was om tegen 2009 tenminste voor de interne communicatie
klaar te zijn.

Microsoft OpenXML zoals recent goedgekeurd als ISO-standaard is een tweede
mogelijk geaccepteerde documentstandaard voor de federale overheid, maar
de evaluatie daarvan is nog niet gestart om de eenvoudige reden dat geen
enkel Microsoft product (zelfs Office 2007 niet) 100% compatibel is met de
gestandaardiseerde OpenXML.

Trouwens Microsoft heeft de overwinning van OpenDocument erkend, en gaat
het nodige doen om het in Microsoft producten te voorzien.

Tot zover mijn beperkte kennis van de situatie.
Op de openstandaarden-mailinglijst zitten de experten ter zake:
openstandaarden op openstandaarden.be
Ik stel voor om de discussie naar daar te verhuizen, want uit het verhaal
lijkt het me meer te gaan om een probleem van documentstandaarden dan van
software of operating systems.

--
Amedee