[Openstandaarden] [Ubuntu-be] Brugse Gerecht ontevreden over Ubuntu -> back toVista

Amedee Van Gasse amedee at amedee.be
Tue Jun 24 15:36:56 CEST 2008

On Tue, June 24, 2008 14:53, Linuxinstallaties.be wrote:

> Zie topic : [Ubuntu-be] Brugse Gerecht ontevreden over Ubuntu -> back
> toVista
>

> Euh dit gaat zeker over ubuntu en niet openstandaarden die jullie ervan
> gemaakt hebben. Het feit is dat die mensen willen mailen met word
> documenten en niet met echte openstandaarden.

Ik vertaal de oorspronkelijke mail even naar Vista+OpenOffice:

een vriendin van een vriendin die bij het Brugse Gerecht werkt, zegt dat zij
daar zeer ontevreden zijn van de nieuwe aanschaf, dwz een computerpark van
Vista PCs voorzien van OpenOffice:

er komen voornamelijk veel reclamaties, omdat ieder verzonden document "niet
compatible" zou zijn;
toch hebben zij daar 3 dagen cursus gekregen naar het schijnt...

vraag: is dit soms onvoldoende om te leren opslaan in .doc of in .pdf vanuit
OpenOffice ?
Of zou het ook kunnen dat je de restricties in OOo zodanig kunt zetten dat
zij daar GEEN ander format dan .odt kunnen opslaan?

Het klinkt TE gek om los te lopen, of je kan je de vraag over de bekwaamheid
van het personeel/de kwaliteit van de opleiding in vraag stellen!

Consequentie: volgende week krijgen zij daar opnieuw 10 PCs die allemaal
voorzien zullen zijn van Office 2003, om zo - ik citeer- "toch nog te kunnen
communiceren in een compatible formaat".

Het is je misschien opgevallen dat ik zo goed als niets gewijzigd heb?
Ik ga het verhaaltje nog eens opnieuw vertellen, weer met minimale
aanpassingen:

een vriendin van een vriendin die bij het Brugse Gerecht werkt, zegt dat zij
daar zeer ontevreden zijn van de nieuwe aanschaf, dwz een computerpark van
Vista PCs voorzien van Office 2007:

er komen voornamelijk veel reclamaties, omdat ieder verzonden document "niet
compatible" zou zijn;
toch hebben zij daar 3 dagen cursus gekregen naar het schijnt...

vraag: is dit soms onvoldoende om te leren opslaan in .doc vanuit
Office 2007?
Of zou het ook kunnen dat je de restricties in Office 2007 zodanig kunt
zetten dat
zij daar NIET meer in het .docx formaat kunnen opslaan?

> [...]

> Ubuntu kan me gestolen worden
>
> "
>
> dit vind ik hier toch niet de mailinglist om zo'n dingen te zeggen.

Je haalt die uitspraak uit de context van het Brugse gerecht dat niet met
OpenOffice kan werken, en je steekt die in de context van de ubuntu-be
mailinglijst. Kom aub uit je ivoren Ubuntu-toren.

Het oorspronkelijke onderwerp, zoals ik het begrepen heb, heeft helemaal
niets met Ubuntu te maken maar alles met OpenOffice. Aangezien de FOD
justitie Open Standaarden *MOET* gebruiken, aangezien OpenOffice één van
de pakketten is die de aanbevolen standaard implementeert, en aangezien
OpenOffice beschikbaar is voor Linux, Windows, Mac en nog een hoop andere,
is heel deze draad totaal off topic voor ubuntu-be. Het is louter toeval
dat ze Ubuntu gekozen hebben. Hadden ze Redhat of Suse of iets anders
gekozen, dan was het probleem *exact* hetzelfde geweest.

PS: ik vind het wel fijn om af en toe eens discussies ten gronde te
hebben. Zo kunnen we veel van elkaar leren, vinden jullie ook niet?
PPS: ik hoop dat onze franstalige vrienden op ubuntu-be kunnen volgen?

--
Amedee