[Openstandaarden] Anderhalf jaar stilte - hoe is het nog met open standaarden?

Amedee Van Gasse (be) amedee at amedee.be
Tue Jan 26 16:36:27 CET 2010

On Tue, January 26, 2010 12:58, Philip Paeps wrote:
> Het viel me vanmorgen op dat er op deze lijst inmiddels al ongeveer
anderhalf
> jaar doodse stilte hangt.  Vandaar.  Hoe is het nog met open standaarden?
>
> Als ik wat rondkijk, worden er nog steeds veel wielen opnieuw
uitgevonden, zonder teken van standardisering.

> Ben ik gewoon cynisch?  Is er nog hoop?

Om je vragen in volgorde te beantwoorden:
* Geen idee.
* Ja.
* Ja.

Van overheidswege is men toch héél langzaam, met geologische snelheid, aan
het evolueren richting open standaarden. Vanuit het bedrijfsleven houdt
men dat met argusogen in de gaten. Men staat klaar om op korte termijn
"open" te gaan, als daar een business noodzaak voor is. Vooral in tijden
van crisis zijn daarvoor opportuniteiten (maar ook bedreigingen).

Om een concreet voorbeeld te geven: de aangifte van een integraal
milieujaarverslag (IMJV) gebeurt via een open standaard, en dit al
minstens sinds 2005. De tools die de Vlaamse overheid daarvoor aanbiedt
zijn nog geen open standaard, maar op zich is dat ook niet noodzakelijk.
Een bedrijf kan zelf haar IMJV maken op basis van de specificatie die de
Vlaamse overheid gepubliceerd heeft.

--
Amedee