[openstandaarden] Lijst met formaten online

JanC janc at janc.cjb.net
Wed Apr 3 02:30:31 CEST 2002

Bram Vandoren schreef:
>Vandaag is m'n nieuw happy hacking keyboard aangekomen. Meteen eens
>goed uitgetest en een lijst met formaten online gezet. Bij elk formaat
>staat hun open standaard smaak en een kleine uitleg. Ik denk dat we
>zo'n lijst nodig hebben om toch wat misverstanden de wereld uit te
>helpen. Van sommige formaten weet/wist ik ook niet of dat ze echt open
>zijn.
>
>http://bram.be/formaten.html
>
>Aanvullen, verbeteren en commentaar geven is uiteraard toegestaan.

Een paar aanvullingen:

Formaten voor het WWW

Er bestaat ook een ISO HTML standaard gebaseerd op HTML 4.01 (type 3)
<url:http://www.cs.tcd.ie/15445/15445.html>

MathML is een XML toepassing voor het beschrijven van de structuur en
inhoud van wiskundige notities.  W3C-standaard (type 2)
<url:http://www.w3.org/Math/>

Andere standaarden van het W3C: CSS, URL/URI, P3P, XML, SMIL, ...
<url:http://www.w3.org/>

Teksten met Opmaak

RTF (rich text format) is ook open, dacht ik?
<url:http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnrtfspec/html/rtfspec.asp>
(type 1, tenzij er ergens patent-issues zijn...?)
Wordt alleszins door veel programma's ondersteund.

Het OpenOffice-formaat is/wordt ook open (type 1)
<url:http://xml.openoffice.org/>
is gebaseerd op XML (type 2) & (G)ZIP (type 2 of 3?)

SGML is ISO 8879 (type 3)

Eventueel ook DocBook vermelden?

Teksten zonder opmaak

Tekst zonder opmaak is wel nog altijd afhankelijk van een tekenset.
De meest verspreide en ondersteunde tekenset is ASCII (7-bits!).

Afbeeldingen

GIF is niet patent-vrij maar TIFF-met-LZW-compressie ook niet.
Dit heeft overigens ook gevolgen voor PDF als ik me niet vergis?

--
JanC