[openstandaarden] update twee html file'kes

Philip Paeps philip at paeps.cx
Thu Apr 4 00:17:44 CEST 2002

On 2002-04-03 21:51:03, Dieter Van Uytvanck <dietvu at village.uunet.be> wrote:
> [...]

[...]

> Bij deze, voorstel tot RFC 'toegankelijk':
>
> Een bepaald bestandsformaat is toegankelijk wanneer het op alle gangbare
> hardware onder elk gangbaar besturingssysteem kan geraadpleegd worden.
> (eventueel gangbaar vervangen door "zo goed als alle"?)

Ik denk dat dat eerder een goede definitie van 'Open' sou zijn dan één voor
'toegankelijk'.  Met toegankelijk -- zoals anderen reeds zeiden -- wordt
meestal bedoelt dat minderbeweeglijken, mindergoedzienden en
minderhelderdenkenden er ook gebruik van kunnen maken.  Concreet moet alle
tekst leesbaar/vindbaar zijn in een tekst-only browser (de meeste braille
browsers zijn op lynx gebaseerd, heb ik me laten vertellen) en moeten alle
grafische elementen van 'textuele alternatieven' voorzien zijn.

[...]

Een open standaard is een standaard die men vrij kan raadplegen en
implementeren.  Stuursysteem of hardware heeft er niets écht mee te maken.
Het is niet omdat je op de ZX81 uit het stenen tijdperk geen webbrowser kunt
draaien dat HTML geen open standaard is. :-)

> En ten slotte nog voor de link-rubriek: www.drempelsweg.nl .

Aah, brilliant :-)  Eens lezen zie.

 - Philip

--