[openstandaarden] formaten

JanC openstandaarden at janc.cjb.net
Thu Apr 4 01:23:19 CEST 2002

At 2002-04-04 00:08, you wrote:

>Mmm, maar als je je algorithme compileert wordt dat toch een toepassing voor
>een bepaald doel, en aangezien broncode bestaat om te compileren kun je tot de
>(syl)logische conclusie komen dat de broncode een toepassing is met een
>bepaald doel?  Valt die broncode dan ook niet onder het patent?

<url:http://www.mp3dev.org/mp3/>
"LAME is an educational tool to be used for learning about MP3 encoding." ;-)

<url:http://www.mp3dev.org/mp3/download/download.html>
"LAME is only distribued in source code form."

M.a.w. er is geen officiële binary release.

De meest gebruikte Windows binaries zijn tegenwoordig van Dmitry Kutsanov
<url:http://mitiok.cjb.net> (+ mirrors)

BladeEnc is officieel ook enkel als sources te krijgen:
<url:http://bladeenc.mp3.no/>
(De auteur heeft trouwens ook een tekst tegen software-patenten)

>Is België een vrij land, wat patenten betreft?  Of de EU for that matter?  Ik
>weet dat ik een petitie tegen Europese Software Patenten getekend heb, maar
>was dat niet een *preventieve* petitie?  Of vergis ik me?

België en de EU gaan minder ver dan de US qua patenten, maar bepaalde
onderdelen
van de MP3-compressie zijn blijkbaar wel degelijk gepatenteerd in België.

De versie van de patenthouders:
<url:http://www.mp3licensing.com/>

Lijst met patenten en landen waar ze gelden:
<url:http://www.mp3licensing.com/patents/index.html>

Derden over MP3-patenten:
<url:http://www.mp3-tech.org/patents.html>
<url:http://web.media.mit.edu/~eds/mpeg-patents-faq>