[openstandaarden] parallel tussen Esperanto en open standaarden

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Thu Apr 4 23:52:38 CEST 2002

On Thu, 4 Apr 2002, Giskart wrote:

[...]
> Zet hier eens de "opsenstandaarden-beweging tegenover.
> Net als de taalkwestie zien de mensen geen probleem. De mensen weten niet
> waarover het gaat  en het kan hun ook niet schelen. Ze willen het niet weten.
> Gefundeerde intelligente  argumenten hebben niemand kunnen overtuigen in meer
> dan 100 jaar om Esperanto te overwegen.  Het overtuigen van het voordeel en
> de wenselijkheid van open standaarden lijkt mij in dat  licht vreselijk
> moeilijk.

Neen, helemaal niet: we moeten geen tijd verspillen aan het overtuigen
van 6 miljard individuen die toh het verschil niet zien, en ok het
verschil niet kunnen maken. We moeten lobbyen bij die paar duizend
beslissingsnemers die _wel_ het verschil maken; die andere 6 miljard
volgen toch vanzelf. En dat is iets anders dan het gebruiken van
Esperanto...

> De machtsverhoudingen zijn nu eenmaal wat ze zijn. Het Microsoft overwicht is
> immens. Bijna  iedereen gebruikt Windows (TM), bijna iedereen gebruikt
> Microsoft Office (TM). Stuur een  word-document naar een willekeurige
> internetgebruiker en er is een kans van meer dan 90% dat  hij het kan lezen.
> Maak een website die enkel werkt met internet exploiter en hoeveel %  sluit
> je uit ? Percenten na de komma.

SO what... Hoeveel percent van de dagelijkse bezoekers aan Brussel
Centraal zijn rolstoelgebruiker? EN hoeveel miljoenen kosten heeft men
toch niet gemaakt om het station voor hen toegankelijk te maken? En
waarom zouden we een toestand aanvaarden omdat die _op dit moment_ de
realiteit weerspiegelt?

Een ander fundamenteel verschil met Esperanto is dat open standaarden
in de ICT massaal veel geld besparen op termijn (zoals in elke
economische branche). EN dat is een argument dat velen snel begrijpen.

Herman

--
K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc>  +32 16 322480