[openstandaarden] -> [VOS]

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Fri Apr 5 00:20:51 CEST 2002

On Fri, 5 Apr 2002, -= COBNET =- wrote:

[...]
> Zou ik misschien eens moeten uittesten, doch StarOffice/OpenOffice biedt een
> volledige Office suite en ik dacht dat tex daar ietsje minder geschikt voor
> was (bv. geavanceerde powerpointslides).

Mmm, kijk eens op
<http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc/pdf>

Ik gebruik dan bewust nog geen `geavanceerde PPT features' zoals die
dynamisch geladen zinsopbouw e.d, want dat is om de muren van op te
lopen. Je kan trouwens ook filmpjes of andere programma's opstarten
vanuit je latex-pdf...

> Het komt er op neer dat ik denk dat
> het moeilijk wordt om M$ Office gebruikers te laten overschakelen naar
> tex-varianten.

Klopt. Maar er is een verschil tussen het _formaat_ waarin een
programma zijn gegevens opslaat, en de _vorm_ die het voor zijn GUI
gebruikt. Je zou perfect een Office kunnen maken die achter de
schermen met TeX werkt. WordPerfect was er zo een, en die ene van IBM
(naam ontsnapt me nu), maar beide zijn gekild door het inferieure
Word...

> Normaal haal je ook met WYSIWYG progs de efficiënte van de broncode naar
> beneden (zoals bij vele html-WYSIWYGeditors)
Dat klopt. Maar dat is nog niet echt een probleem, vind ik.

[...]
> ja, maar 'het' html-formaat bestaat in principe ook niet. Wat vroeger
> gangbaar was (<font>) is dat nu niet meer. Tevens kunnen oude browsers niet
> meer overweg met bv. CSS (zoals misschien zal gebeuren met verdere versiers
> van OpenOffice). Toch is html een prachtige standaard, een standaard die u
> zelf verdedigt...

Natuurlijk, omdat het de beste categorie van standaard is. Maar
OpenOffice is zover (nog) niet.

Herman