[openstandaarden] een 'peter' voor openstandaarden

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Sat Apr 13 14:01:41 CEST 2002

Hallo,

Omdat ik maandag er niet bij kan zijn (thesis en zo :-( ) zal ik dan
maar hier een voorstel lanceren. Wat denken jullie van een soort 'peter'
voor openstandaarden in België?

Ik dacht daarbij aan iemand die je toch wel een autoriteit op het gebied
van open standaarden kan noemen: Robert Cailliau, de Belg die samen met
Tim Berners Lee het WWW heeft uitgevonden. (zie daarvoor oa:
http://public.web.cern.ch/Public/ACHIEVEMENTS/web.html)

Ik heb de man in kwestie enkele jaren geleden een toespraak horen geven
waarin hij met veel bezieling sprak over het belang van open formaten,
dus waarschijnlijk zal hij er geen bezwaren tegen hebben om ons charter
te ondertekenen. (Natuurlijk pas als de vereniging officieel bestaat en
een beginseltekst heeft.)

Het lijkt me de ideale manier om aan de buitenwereld te tonen dat we
niet zo maar een vereniging van muggenzifters zijn. Bovendien kan een
"bekende" naam waarschijnlijk heel wat poortjes naar de media openen.

Verder heb ik nog een paar foutjes op de site gevonden:

- Er staat nog geen definitie van Open Standaarden

- Wanneer de meest moderne formaten niet "verwekbar"

- blinden, zij hebben geen boodschap aan visuele hoogstaande

daar zou ik "visueel hoogstaande" van maken, want zo hoogstaand vind ik
Flash nu niet :-)

- s/ICT sector/ICT-sector/

- in de laatste zin van waarom.html staat "hefboomswerking"

groeten

Dieter

--
homepage: http://studwww.rug.ac.be/~dvuytvan/