[openstandaarden] statuten

Energon energon_ at yahoo.com
Fri Apr 19 18:05:23 CEST 2002

--- Mark Van den Borre <mark at musicaliberata.org> wrote:
> [...]
>
> <naam1>,  <beroep>, wonende <uw adres>
> <naam2>,  <beroep>, wonende <uw adres>
> ...,
> allen van Belgische nationaliteit, verklaren bij deze akte een
> Vereniging Zonder Winstoogmerk op te richten, overeenkomstig de
> v.z.w.-wet van 27 juni 1921 met de hiernavolgende statuten.
>
> TITEL I. -- Naam, zetel, doel, duur, ontbinding
>
> Artikel 1. De Vereniging heeft als naam: “standards Ouverts - Open
> standaarden", Vereniging Zonder Winstoogmerk, afgekort “sOs”, v.z.w.,
> hierna genoemd de Vereniging.
> <Die afkortingentoestand moet nog nagekeken worden>

Ik stel voor om beide woorden met een hoofdletter te schrijven, het is
tenslotte een naam, de afkorting sOs (case-sensitive) vind ik zeer goed.

> [...]
> zetel kan door de Algemene Vergadering worden overgebracht naar elke
> andere plaats binnen België. Iedere verandering van de zetel moet worden
> bekendgemaakt in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad.
>
> Art. 3. De Vereniging heeft tot doel :
> <spui uw kritiek!>
> 1° Het aanmoedigen van de aanmaak, de verspreiding en het gebruik van
> open standaarden voor digitale communicatie, met als primaire
> doelgebieden overheid, onderwijs en media. Dit werkgebied van open
> standaarden omvat voornamelijk, maar niet uitsluitend open
> bestandsformaten en open communicatieprotocollen.

Moet erbij staan wat onze primaire doelwitten zijn? Die kunnen eventueel in een
intern reglement, om dan aangepast te worden indien bv. de overheid volledig ok
is... */me droomt rustig verder*

> [...]
> standaarden'-concept benadert ter promotie waarvan de Vereniging werd
> opgericht. De eventuele 'open content' en 'vrije software' materialen
> waarvan Musica Liberata een, desgevallend digitaal, exemplaar beheert,
> kunnen omwille van hun publieke licentie niet als een eigendom beschouwd
> worden. Zij moeten ook na ontbinding op actieve wijze publiek gemaakt
> worden, tenminste via het internet. Zij moeten bij ontbinding van de
> Vereniging aan elk van de stemgerechtigde leden alsook aan de Debian
> GNU/Linux organisatie bezorgd worden in een open en standaard formaat.

Musica Liberata? Hmmm... :-p

> [...]
> statuten en van de huishoudelijke reglementen. Een lid is in geen geval
> persoonlijk aansprakelijk voor de verbintenissen van de Vereniging.
>
> Art. 8. Het lid dat zijn jaarlijkse bijdrage niet stort, wordt de facto
> als ontslagnemend beschouwd. Elk lid is vrij op gelijk welk ogenblik uit
> de Vereniging te treden. Het ontslag moet per aangetekend schrijven aan
> de Raad van Beheer ter kennis worden gebracht. Indien de Raad dit nodig
> oordeelt voor de continuïteit van de werking, bepaalt hij een
> opzegtermijn van vier maanden voor het ontslagnemend lid.

En een overleden lid? Of staat dat in de wet van 27 juni 1921?

> [...]
> eerste instantie verwezen naar de huishoudelijke reglementen en in
> tweede instantie naar de wet van 27 juni 1921.
>

> Aldus opgemaakt in 7 exemplaren en aangenomen met eenparigheid van
> stemmen op de stichtingsvergadering, gehouden te <gemeente> op <datum>.
>
> (Volgen de handtekeningen.)
> (Get.) <naam1>, <naam2>,...
>
> <OH>--Raad van Beheer
> Onmiddellijk na deze oprichting zijn de stichtende leden in vergadering
> bijeengekomen en werden benoemd als beheerders :
>
> De Raad van Beheer kiest onder zijn leden als :

Goed werk!

Frank