[openstandaarden] Even voorstellen

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Sat Aug 3 14:26:32 CEST 2002

(Dames en) Heren,

Ik wil me even voorstellen en daarbij ook even situeren welke rol ik
in deze organisatie zou kunnen spelen.

In 1988 kocht ik net voor de aanvang van mijn ingenieursstudies een Atari
1040 waar ik snel aan verslaafd ben geraakt. De verslaving aan dit
toestel was zo groot dat ondermeer mijn studies er duidelijk onder hebben
geleden.

In die tijd leerde ik aan de UG het Bitnet kennen.

In januari 1994 heb ik er een Mac LC475 naast gezet die ik toen ook voor
mijn eerste bedrijfje kon gebruiken. Binnen dit bedrijfje, een
evenementenbureau, waren enkele geeks actief als freelancers... en deze
overtuigden me om in te loggen op hun "internet provider" HookOn in
februari 1995. Enkele maanden later kwam ik ook in de vzw als bestuurslid.

Nadien, begin januari 1997, heb ik, toen HookOn besloot er mee op te
houden, samen met XS4All.nl de Belgische XS4All opgericht en uit de grond
gestampt. Nadat KPN eind 1998 XS4All had overgenomen, werd ik in juni
2000 vervangen. Ondertussen was ik in naam van XS4All ook actief binnen
het bestuur van ISPA vzw, de Belgische Internet Providers Association.

Sindsdien ben ik zelfstandig consultant voor Internetbedrijven of
specifieke internet projecten. Enkele van deze projecten of bedrijven
zijn ISPA vzw, Rack66.com, een housing en Hosting provider,
Ditrax.com, een project voor "digital transaction exchange", .....
Het Ditrax-project is in de koelkast beland omdat er geen VC of Bank
geinteresseerd was in dit project. Het was immers een potentiele
concurrent voor reeds bestaande projecten waar de Banken zelf veel
belangen in hebben.
Begin dit jaar heb ik bovendien mee gewerkt aan de ontwikkeling van een
linux-based thin client in een design kastje.

Naast mijn werk, wat verdacht veel op mijn grootste hobby lijkt, ben ik
getrouwd met een schat van een vrouw die maar amper met een computer
overweg kan en ben ik een gelukkige vader van een schattige dochter.

Zelf ben ik geen echte hands-on sysadmin of programmeur geworden. Ik kan
wel overweg met php, HTML en MySQL en kan mijn weg wel vinden op
linuxsystemen, maar verder ben ik maar een "gewone gebruiker" gebleven
met een paar rare trekjes. Zo lees en beheer ik doorgaans al mijn mail via
een pine client.... en gebruik ik wel eens lynx om snel te surfen. Van
network en serverfarm design heb ik dan weeer wat meer ervaring.

Doordat ik tot op heden nog steeds een Mac-gebruiker (nu 0S 9.2 lonkend
naar 10.2) ben en wel eens op andere clients (MS, Linux, BSD, OSX, ...)
werk, ken ik de behoefte voor standaardisatie. Zo ben ik laatst bij DNS.be
op het probleem gestoten dat webbased registraties door hun registrars
alleen kunnen via MS-browsers draaiend op het MS client platform, door het
gebruik van niet-standaard JAVA, iets wat ik voor zo een organisatie niet
gepast vind....

Doorgaans zal je me niet zien reageren op diep technische discussies over
de super-technische kant van de zaak, maar wel zal ik reageren als ik vind
dat alle zin voor realiteit verloren is geraakt in de discussie of de
discussie te veel afwijkt van de doel en de mogelijkheden van deze
organisatie. Ik wil eventueel ook tegengewicht geven in een aantal
discussies waarbij de meesten door hun dagdagelijkse bezigheden en
gewoonten vergeten dat er in de wereld meer
computer-ondeskundige-gebruikers zijn dan er echte experts zijn zoals de
meesten in deze organisatie.

Lobbien waar het kan en de naam van de organisatie af en toe eens laten
vallen is voor mij geen probleem, maar actief deelnemen in het bestuur
laat ik liever aan anderen over wegens tijdgebrek. Soms eens meedenken
over fundingsmogelijkheden of helpen zoeken naar sponsors of budgetten zie
ik ook tot de mogelijkheden behoren.

Ik hoop hiermee een schets van mezelf gegeven te hebben waar jullie iets
mee zijn.

Tot in een van de volgende mails.

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20