[openstandaarden] Intro-tekst www.openstandaarden.be: ook goede voorbeelden tonen?

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Mon Aug 5 20:10:43 CEST 2002

Hoi,

bij de intro worden nu klassiek vb. gegeven van hoe het eigenlijk niet
moet (Word,ICQ,MSN,Flash), maar het gaat echter wel om pseudo aanvaardde
"standaarden" (natuurlijk dat het verre van standaarden zijn, maar zo
ervaart het grootste deel vd massa het).

Nu denk ik dat vele mensen die tekst gewoon zullen negeren, net omdat op
bepaalde vlakken meer mensen gebruik maken van de gesloten formaten, dan
van de open. Ware het daarom ook niet goed om naast de huidige
voorbeelden de bezoeker te wijzen op de zovele standaarden (of zelfs
gewone simpele afspraken) waar we eigenlijk al niet meer bij stilstaan
(misschien zelf niet noodzakelijk ict gericht), maar waarvan we toch
enorm raar zouden opkijken mocht het ineens anders zijn.

Voor niet ict-gericht denk ik aan: 220V uit het stopcontact, 50Hz
wisselstroom, warmwaterkraan rechts (<-> koudwaterkraan links), grootte
autobanden/autoradio's, rechts opdraaiende moeren, tv's (of je nu
Philips, Sony of weet ik wat koopt, je kan er tv1 tot canal+ op
ontvangen),...

Voor ict-gericht denk ik aan: het goed werkende e-mail systeem
(misschien vgl. met IM, waar gesloten protocollen de plak zwaaien), het
http-protocol (die zelfs Flash-sites nodig hebben), simpele
txt-bestandjes (ISO-...),...

Misschien dat er wel betere/andere voorbeelden zijn...

Voordelen van deze aanpak (m.i.):
- De bezoekers zullen misschien wat verder nadenken en tot de conclusie
komen dat standaarden idd enorm belangrijk zijn. Anders zijn ze
misschien te vlug geneigd om te denken "die Microsoft-haters zijn daar
weer".

- Nadelen van deze aanpak (m.i.):
Als een intro pagina te lang komt hebben gebruikers misschien meer de
neiging om maar half te lezen wat er staat (maar aan de andere kant mag
je niet "onvolledig" zijn denk ik)

reactie gewenst ;)
met vriendelijke groeten
Mattias Campe