Re(2): [openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Dominique Devriese fritmebufstek at pandora.be
Fri Aug 9 13:57:27 CEST 2002

Sven Vermeulen <sven.vermeulen at rug.ac.be> writes:

> Dit is ook mogelijk met open standaarden maar niet-vrije software (iets wat
> buiten de "scope" van deze thread gaat).

Natuurlijk, maar met open standaarden is het al wat moeilijker ( je
concurrenten kunnen dan immers makkelijker alternatieven voor je
programma's maken...)

> Hier ben ik niet mee akkoord. Ik vind open standaarden eenvoudiger te
> implementeren dan gesloten standaarden.

Je moet hier het onderscheid maken tussen het ontwerpen van de
standaard en het implementeren ervan.  Bij gesloten, propriëtaire
standaarden zijn die twee verbonden, bij open standaarden moet het
ontwerpen maar één keer gebeuren, en dan direct ook goed.  Vooral het
ontwerp van open standaarden is m.i. moeilijker dan van hun gesloten
tegenhangers... Je moet immers rekening proberen te houden met alle
mogelijke noden van alle mogelijke gebruikers, het moet goed
gedocumenteerd worden, en het moet best ook nog een beetje schoon
ineen zitten.
Als dat werk gedaan is, is implementeren van de standaard idd
makkelijker...

<snip>

> gelijk!
>
> I hate managers... die mensen zouden beter een degelijke opleiding
> krijgen :)

lijkt me een goed uitgangspunt voor dat rollenspel :)
sjuus
Dominique Devriese
--
MS-DOS didn't get as bad as it is overnight -- it took over ten years
of careful development