[openstandaarden] pagina rond open standaard versleuteling en beveiliging opstellen?

frank goossens frank at belgonet.be
Sat Aug 10 16:32:35 CEST 2002

> VPN is weer iets anders, omdat je wenst dat iedereen die op het VPN _mag_ dat
> ook kan, en dus zijn open standaarden hier ideaal voor. Ik weet echter niet
> van gebruikte standaarden op het VPN-vlak (mijn enige VPN-ervaring is VPN
> PPP-SSH.

vpn heeft idd zijn standaard: ipsec (ietf, cfr.
http://www.ietf.org/html.charters/ipsec-charter.html). wordt
uitgebreid ondersteund. implementatie voor linux bv, is freeswan
(freeswan.org). spelen met freeswan (om van thuis uit op het
netwerk van m'n werkgever te kunnen) staat ergens op m'n verlanglijstje.. ;-)

frank
--
http://belgonet.be/frank