[openstandaarden] Verslag vergadering 12 augustus 2002

Dominique Devriese fritmebufstek at pandora.be
Tue Aug 13 23:24:42 CEST 2002

Sven Vermeulen <sven.vermeulen at rug.ac.be> writes:

> Ieps,
>
> Onderaan vind je het verslag van de vergadering van maandag j.l. Spui uw
> commentaar maar niet te veel, de mailinglist is al voldoende druk.

hallo, jullie lijken daar heel ( héél, eigenlijk :) wat nuttig werk te
hebben verricht.. Je had het misschien verwacht, maar hieronder heb ik
toch wat commentaar:

>                                  Online Banking
>
>    Het forceren van het gebruik van een ander formaat (protocol) vergt teveel
>    aanpassingen bij de banken. De kans is daar zeer groot dat ze het voorstel
>    in de prullenbak smijten. Een beter te realiseren voorstel is het gebruik
>    van een webinterface (voor banktransacties) die uitsluitend gebruik maakt
>    van open standaarden.

Kunnen we niet met een korte- en lange-termijn-voorstel komen, of
zoiets ?
Ik besef natuurlijk wel dat geen enkele bank heel zijn
online-banking-infrastructuur gaat omgooien omdat openstandaarden.be
dat zegt, maar het kan toch geen kwaad om ze te wijzen op een manier
om hun systeem veel meer te baseren op openstandaarden.be.

Tenslotte vergt elke omschakeling tussen formaten/protocols altijd
aanpassingen in de werking en infrastructuur van een bedrijf en
verwachten we toch ook niet dat elk bedrijf direct MS Word gaat
buitengooien...
De voordelen van open standaarden situeren zich _altijd_ op de lange
termijn ( vanuit het standpunt van een bedrijf dan ), en zijn er
altijd kosten aan verbonden in het begin...

En wie weet, misschien gaat er ooit een bank beslissen om zijn systeem
te herschrijven, en kunnen ze dan tegelijk een open server-client
protocol implementeren...

Nu ja, dat vind ik ervan.  Misschien dat ik de enige ben ?

>    Het aanpakken van banken is echter niet geschikt voor op korte termijn. We
>    moeten hiervoor een vertrouwensrelatie opbouwen via personen van de bank
>    zelf die gelijkaardige meningen hebben. Het is ook niet nodig om de
>    webmasters van de bank-sites te viseren: zij hebben meestal geen
>    slaagkracht wat betreft het beleid voor IT-infrastructuur.
>
>    Om op korte termijn resultaten te halen is het interessant dat iedereen
>    individueel klachten stuurt naar zijn/haar bank en dit niet in naam van
>    OSB.

Je bedoelt, zoals we al lang bezig waren voor OS.be bestond ?
Is het niet net de bedoeling van OS.be om vanuit een organisatie te
lobbyen, vertrekkende van het idee dat we samen sterker staan ?

> Immers banken zijn sneller geneigd naar hun klanten te luisteren dan
>    naar een derde partij.

Da's misschien wel waar, maar het lobbyen vanwege os.be sluit
individueel lobbyen niet uit, he..

sjuus
Dominique Devriese

--
"Elves and Dragons!" I says to him.  "Cabbages and potatoes are better
for you and me."