[openstandaarden] sla de eos eens open

Wim Stubbe wim at alienservices.dyndns.org
Fri Aug 30 07:21:33 CEST 2002

On Thursday 29 August 2002 22:12, Wouter Verhelst wrote:
> On Tue, Aug 27, 2002 at 09:55:48PM +0200, Kristoff Bonne wrote:
> [...]
>
> Voor ons wel. Wij hebben geen uitstaans met wat andere partijen
> definiëren als 'open standaard'.

Ik zou dat niet zo zeggen, in onze definitie hebben we 3 niveaus. De meest
strikte komt ongeveer overeen met de definitie van 'open standaard' zoals
deze algemeen aanvaard wordt.

De vorige twee zou ik bestempelen als bruikbaar en voldoende goed, maar zijn
niet echt open standaarden. Bij de minst strikte definitie zijn het open
formaten, dus zelfs geen standaarden.

Bij de definitie tussenin zijn het wel standaarden, maar niet door een door de
overheid erkende commissie bepaalt. De garantie dat het formaat niet om de
haverklap veranderd is hier niet zo groot.

Patenten worden bij de 3 definities niet toegestaan, tenzij bij uitzondering
als de rechten niet afgedwongen worden. Maar kan krijgt het formaat eigenlijk
maar een tijdelijke status van open. Niemand weet immers dat bij een
beleidsverandering van de patenthouder de rechten niet ineens wel kunnen
afgedwongen worden (cfr, mp3 en jpg)

--
met vriendelijke groet,

Wim Stubbe