[openstandaarden] de VZW binnen 3 tot 5 jaar

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Mon Dec 2 19:51:10 CET 2002

On Monday 02 December 2002 13:08, Sven Vermeulen wrote:

> [...]
>
> We kunnen nu al amper een technisch dossiersysteem in orde krijgen om
> website-dossiers bij te houden, hoe zou jij al denken dat we grotere zaken
> aankunnen?

Wat is het probleem met die website? Daar is vorige vergadering in Vorst toch
over gediscussiëerd, wie het dossiersysteem verder ging verbeteren?

> Volgens mij moeten we stap voor stap werken. In het begin mogen we het
> misschien groot zien, maar we mogen ons niet groot profileren. Laat ons
> groeien.
>
> Als je leert programmeren begin je met een "Hello World!" en gaandeweg
> verbreed je. Je begint niet direct met een OpenOffice.org-kloon te
> schrijven, of de GNU/Hurd af te werken. Waarom zou dit anders zijn voor
> organisatorische zaken?

Simpel: omdat als je met openstandaarden begint, je duidelijk een
toekomstvisie op lange termijn hebt. Hoe "groot" we zijn en met hoeveel
tamtam we zoveel mogelijk onze doelen verwezenlijken maakt niet uit, maar van
dag-tot-dag leven is een slecht idee. Wat we nodig hebben is een duidelijk
mission statement en een eerste schets ("aanvalsplan" als dat niet te
militaristisch klinkt) van hoe onze aanpak tegenover scholen, privepersonen,
overheid, bedrijfswereld er uit zien.

Analogie verdergetrokken: we willen niet direct de gnu hurd programmeren,
eerder een algemene niet TE complexe userspace tool. Begin jij gewoon met
"int main" en de rest komt wel als je bezig bent?

Frank