Re(2): [openstandaarden] Oproep tot aktie: de VZ W binnen 3 tot 5 jaar

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Dec 3 14:43:13 CET 2002

On Tue, 3 Dec 2002, Geert De Maerschalck wrote:

[...]
> Misschien is dit wel het moment om open source-promotie te starten in
> openbare besturen, omdat het grootste deel van de gemeenten nog moet starten
> met GIS.  Dit zijn projecten die op de klassieke manier zelfs bij kleine
> besturen al vlug 50.000 à 100.000 euro bedragen.  Vertaald naar het aantal
> inwoners is dat 3 à 6 euro per inwoner.

[...]
> Uiteraard kan ik me heel goed projecten in samenwerking met V-ICT-OR
> voorstellen, zeker als er middelen aan kunnen vasthangen en als we hierdoor
> open source kunnen promoten.  Tegen morgen ben ik op de hoogte...

Open Source mag geen einddoel _op zich_ zijn. Binnen DWTC niet, en in
het algemeen ook niet. Het zal natuurlijk een van de voor de hand
liggende oplossingen zijn, maar niet noodzakelijk altijd. Open
Standaarden en een betere ICT voor gemeenten zijn de sleutelwoorden.
Het project zou bijvoorbeeld kunnen vertrekken van V-ICT-OR en daar veel
meer functionaliteit rond bijbouwen, in nauw overleg met de
gemeentelijke verantwoordelijken. Een van de belangrijke dingen is het
voorzien (en invullen!) van een rijke portal, en gratis
opleidingsmateriaal voor gemeentelijke ambtenaren. Bijvoorbeeld een
platform- en producent-onafhankelijke versie van het European Drivers
License (http://www.ecdl.com/main/about.php, http://www.ecdl-linux.de/),
dat in de eerste plaats gericht is op gemeentelijke ambtenaren, maar dat
natuurlijk mits kleine aanpassingen ook voor scholen en bedrijven nuttig
kan zijn.

Het project moet niet alleen softare maken, maar ook "content" creeren
en opleiding uitbouwen en voorzien.

Een partnerschap tussen os.be, V-ICT-OR, cocof, een software huis, en
een of twee academische partners lijkt mij perfect. Naast V-ICT-OR
(verschrikkelijk acroniem om juist te typen :-) en Cocof kan ook
upcase.org (of een van zijn gebruikers) een mogelijke partner zijn.

Ik wil best wat meewerken aan die proposal, maar ik ben wel van
donderdag tot zondag in de US...

Herman
--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480