[openstandaarden] DRM

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Wed Dec 4 21:07:19 CET 2002

At 2002-12-04 20:25, you wrote:

>Indien het beschermings-algoritme bekend is.

Waardoor het meteen onbruikbaar wordt, voor zover ik kan uitmaken.
DRM gaat immers over het beperken in tijd en/of ruimte van de "rechten"
op digitale inhoud, wat IMHO ook bij closed DRM systemen onmogelijk
(zij het _iets_ effectiever) is.

Voor DRM is encryptie immers slechts een middel, geen doel.  Als één
persoon éénmaal de rechten heeft om de inhoud van een bestand te decoderen,
kan die met een open DRM systeem onmiddelijke een kopie maken, waardoor
alle andere DRM-functionaliteit meteen in het water valt.
Bij gesloten DRM-systemen is er ofwel wat reverse engineering, ofwel een
aanval op de zwakste plek van het systeem nodig om die te omzeilen, maar
ik ken er momenteel geen enkele die niet te omzeilen is (incl. MSReader,
Windows Media, de verschillende plugins voor het beveiligen van foto's op
web pagina's, DVD regio-codering, etc.).

DRM-systemen zullen dus vermoedelijk altijd gesloten zijn, zo houden
ze het omzeilen ervan immers het langste tegen ('n paar dagen of zo ;)

==> Tenzij iemand mijn bovenstaande redenering kan verbeteren...?

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9