[openstandaarden] Standaard voor set-top boxen

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Wed Dec 11 21:04:09 CET 2002

On Wed, 11 Dec 2002, Frank Van Damme wrote:

> Ik denk in alle geval niet dat ze zin hebben de klucht met de WinXp
> gebaseerde settop boxen te herhalen.

Wat positief nieuws van de VRT website:
"Daar waar IO enkel onderzoekt hoe de kijker omgaat met verrijkte
televisie en interactieve toepassingen, zoekt het MPEG-project (MPEG =
Moving Pictures Experts Group) naar de beste technische oplossing om die
nieuwe media tot bij de kijker en luisteraar te brengen, op het apparaat
dat die verkiest. Daarnaast zoekt het project ook naar de beste
productiemethode binnen de omroep, om zoveel mogelijk 'dubbel werk' voor
de diverse 'platformen' te voorkomen.

Zoals de naam laat vermoeden kijkt het project in de eerste plaats (maar
niet uitsluitend) naar de MPEG-normen, afkomstig van de internationale
normalisatieinstituten ISO en IEC. Die normen blijken zeer succesvol: ze
worden niet enkel gebruikt bij digitale radio en televisie, maar ook bij
succesproducten als de DVD (videoplaat) en het internet (mp3).

Het project kadert binnen e-VRT, en wordt uitgevoerd samen met de Vrije
Universiteit van Brussel en het Interuniversitair
Microelektronicacentrum (IMEC). De resultaten staan ter beschikking van
de hele Vlaamse mediaindustrie."

Klinkt perfect, niet?
In ieder geval iets waar we later altijd kunnen naar terugverwijzen.

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480