[openstandaarden] Javascript: welke is de juiste?

JanC openstandaarden at janc.cjb.net
Sat Jul 6 23:38:06 CEST 2002

At 2002-07-06 16:45, you wrote:
>Javascript is van Netscape, die zijn begonnen met JavaScript voor het
>een standaard was.
>JScript is MS' reactie daarop..
>En ECMAScript ten slotte, is een open standaard die gebaseerd is op
>beide bovenstaande talen, en het is die die ik je aanraad te gebruiken.
>ECMAScript is gestandaardiseerd door de organisatie EMCA.  De website
>daarboven is hun website, dus kan je die pagina's wel als referentie
>voor ECMAScript nemen.

Idd.

>Ja, er is een naamsverwarring, mensen spreken altijd over javascript,
>zonder te weten of ze het nu over Netscape's javascript of over
>ecmascript hebben...

Met standaard ECMAscript ga je niet veel doen in een browser, want die
definieert alleen een aantal basis-functies en -objecten (vb. Math).

JavaScript (hoofdlettergevoelig!) is Netscape's/Mozilla's implementatie
van ECMAscript voor het gebruik in hun browsers.

De JavaScript objecten die met HTML- en XML-elementen te maken hebben,
zijn dan weer gebaseerd op de W3C DOM.
MSIE6 kan ook grotendeels met die W3C DOM overweg, oudere versies niet.
Opera ondersteunt de W3C DOM in beperkte mate (zou in versie 7 moeten
verbeteren).

--
JanC

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9